Saturday, April 9, 2011

Tulipa~

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum..

Alhamdulillah3x, atas segala nikmat yang masih melimpah ruah ke atas kita, walau diri penuh dengan dosa.. Sama-sama doakan agar tidak putus rahmat kasih sayang Allah sehinggalah nyawa bercerai dari badan..dan sama-sama mengharap rahmat Allah masih ada untuk terus kita damba SyurgaNya..

Alhamdulillah, Allah izin pagi / dinihari sempat bertanya khabar dengan sahabat-sahabat sepersekolahan di Malaysia. Bermula dengan tanya khabar, kemudian bercerita dan menyebut2 kisah silam yang cukup bermakna. Sahabat-sahabat yang banyak mengajar erti hidup bersama, belajar bersama dan mendapat redhaNya bersama. Tidak kunafikan, kehidupan di asrama SMKA Wataniah, walaupun hanya sekejap, memberi makna yang mendalam .. Di situlah diri ini mula sedikit demi sedikit belajar erti hidup sendiri, belajar mengamalkan ma'thurat, kenal tarbiyyah, mengurus diri dsbg, sebelum melangkah ke bumi tarbiyyah yg lain (Walaupun boleh je balik tiap-tiap minggu ke rumah sebab dekat, jalan kaki pun boleh) ;-)

Alhamdulillah, wanita, secara umumnya tidak dilihat pelik jika meminati bunga. Diri ini sendiri, amat menyukai alam (tumbuhan, bukan haiwan..he..) . Menjadi impian sejak kecil, untuk melihat dan memegang bunga tulip dengan mata kasar dan dengan tangan sendiri.. Sehinggalah jika ada terjumpa gambar yg cantik, atau artikel pasal tulip, akan menjadi koleksi... Tapi dah tak dapat dijejaki koleksi2 itu :( [Pindah rumah and duduk jauh- alasan.he..]

Jika dirujuk pada entry Kembara Istanbul , nota tambahan ke 8; perkara yang dimaksudkan adalah sebuah artikel yang menceritakan tentang asa usul tulip. Allah izin, diri ini ingat-ingat lupa tentang fakta tersebut . Sehinggalah hari terakhir, semasa menunggu di lobby hostel, selagi ingat dan selagi ada wireless internet connection, ku cepat2 buat research kat Google (Ingin tau punya pasal, tak senang duduk) .. Mencari dan mencari artikel yang sama (jika bernasib baik). Dan terjumpalah satu artikel, tak pasti sama atau tidak, namun ada menyebut2 bahawa asalnya tulip adalah dari negara Turki. Ingatan 'ingat2 lupa' ku masih boleh dipakai ;-)

Dan pagi ini, kuhadiahkan sekeping gambar kepada sahabat ku, Ja, yang dikenali sejak berada di SMKAWA. Allah izin, kami berkongsi minat yang sama :-) Then, pagi ini jugalah terjawab suatu persoalan yang tersimpan...

Ini komen Ja:

"cantikkkk..lawaa..comeiii.
.nk g turki~ [ema, asal usul tulip y ema bg ja mase form2 ade lagi smpi sekarang..] "

Ya Allah! Hati mana tak terharu... Artikel yang dihadiahkan masa form 2, masih tersimpan. ( Rupanya diri ni lupa artikel tu dah di bagi kat sahabat..hehe...'ingat2 lupa', nak wat guane. )

Tulipa~

Boleh tengok link ini (Asal Usul Tulip) , tak pasti adakah artikel yang sama yang pernah disimpan dulu .. Tapi isinya lebih kurang.. :-)


~ oh love.. ~

Sekadar meluahkan rasa syukur dikurniakan sahabat2 yang memberi makna pada indahnya ukhuwwah inshaAllah. Moga ikatan yang ada terus disuburi cinta keranaNya, ameen.. Wassalamwrb. :-)

Ya Allah kurniakan kebaikan dunia akhirat buat semua sahabat2 ku..

cc: Sahabat2 sepermainan/sekampung, Tabika Perpaduan, SKAK, SMKAWA, KISAS, PLKN, IPBA, CCCU.. dan di mana2 sahaja yang pernah dikenali..



No comments: