Saturday, November 26, 2011

Ibrah dari mata yang melihat...



Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah.

Salam 1 Muharam 1433H.
Semoga Allah ampunkan dosa2 yg lalu.
Semoga kita menjadi hamba yang lebih takut dan cinta pada Allah.
Ameen3x.

Ibrah. Pengajaran.

Alam & segala yang ada di dalamnya adalah pengajaran.
Manusia-manusia yang berada bersama kita adalah pengajaran.

Terpegun , kagum. Melihat anak kecil berumur 2 tahun, ikut bersolat di sebelah umminya.
Tidak kekok walau sedikit. Terpnacar jelas kebiasaan dalam setiap 'aksi'nya ruku'. sujud, qiyam. MasyaAllah. Walaupun rukunnya belum tertib, namun hati mana tidak sejuk melihat anak sekecil itu sudah 'pandai' dan turut mendirikan solat.

Terfikir.
Bagaimana boleh 'lahir' anak seperti itu?

Mungkin dengan bi'ah/suasana.
Mungkin juga didikan / suruhan.

'Meungkin' yang pertama lebih kuat rasanya.
Rutin/Amalan/Kewajipan yang setiap hari dilihat.
Bukan sekali dua, malah 5 kali sehari. Maka tidak mustahillah anak sekecil itu sudah faham bila solat, tidak boleh bercakap atau bergurau- hanya fokus melakukan pergerakan2 tertentu...

MasyaAllah.
Alhamdulillah.

"Wa ashlihli fi dzurriyyati..."

p/s: Gambar hiasan.


Wednesday, November 9, 2011

...Refleksi

Bismillah
Salam 'alayk

Refleksi hari ini:

~ Perlu melihat sesuatu lebih dari satu pandangan sahaja

~ Explore sesuatu yang baru untuk belajar sesuatu yang baru -cuba, wahai diri..

~ Kadang kita tidak 'nampak' kenapa kita perlu belajar sesuatu, namun bukan bermakna apa yg kita belajar itu sesuatu yang sia-sia. Menuntut ilmu saja sudah dapat pahala, melawannafsu
malas pun suatu jihad *susah ohh*, usaha untuk buat, juga dikira insya-Allah.

~ Sampai masa, Allah 'tunjuk' kat mana 'hikmah'nya sesuatu yang kita tidak 'nampak' sebelum ini..

~ Bersyukur dengan apa yang Allah bagi, positif dengan Allah . . Dasari kepercayaan kepada
dengan IMAN ( bertunjangkan tawakkal kepada yang Maha Hebat )

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

p/s: Saat lelah, hanya Allah tempat bergantung. Bagaimana pula saat kita tidak lelah?

Monday, November 7, 2011

Eidul Adha 1432 @ Canterbury

Salam 'alayk

Alhamdulillah, telah sampai bulan terakhir dalam kalendar Hijri . Suatu tanda tahun BARU bakal tiba tidak lama lagi, insyaAllah .

Selesai sambutan eidul adha bersama sahabat-sahabat seperjuangan di bumi Allah England. Sederhana tetapi cukup meriah. Moga ada berkat dan kasih sayang yang Allah limpahkan di sebalik pertemuan/gathering. Moga Allah ampunkan dosa-dosa kita hari ini.

Refleksi diri sepanjang hari ini dan ketika berada di Masjid / Markaz di Uni of Kent usai Solat Sunat Eidul Adha dan Khutbah raya yang disampaikan oleh seorang Ustaz dari Palstine...

~Untuk lahir sebagai Muslim, adalah suatu bonus untuk kita. Untuk hidup sebagai seorang muslim, mukmin dan muttaqeen, adalah suatu harta yang paling bernilai. Bersyukur lahir sebagai muslin dan insyaAllah sama-sama cuba menjadi muslim, mukmin dan muttaqeen. Manusia yang hanya TAKUT pada Allah..

~Pertama kali bertemu orang yang tidak percaya pada mana-mana agama hanya kerana 'tidak mampu' untuk 'membeli' Tuhan.. (katanya) Allahu akbar. May Allah guide him..

~Indahnya Islam, tidak mengira warna kulit dan budaya, 'ubudiyyah / kehambaan kita hanya pada Tuhan yang Satu; Allah...

~Bersangka baik itu perlu, walau kadang terlalu 'tidak sedap' sesuatu itu di hadapan mata kita..

~Indahnya Islam, kerana sebab Islam, kita 'punyai' TAWAKKAL kepada Allah.. (lebih kurang, kata seorang sister)

Alhamdulillah, atas segala nikmatNya.
Moga Allah rahmati antum/all of you, insyaAllah.

nfe



Monday, October 31, 2011

PaTiEnCe



PATIENCE is not about how long one can wait, but how well one behaves while waiting...

~VERY TRUE!~

-Happy Muslim Husband and Wife-









Saturday, October 29, 2011

Jahil bukanlah penghujung...

Salam 'alayk,

Alhamdulillah.
Wa Astaghfirullah.

Reading Week sudah sampai ke penghujung.
Namun seakan tidak terasa.

:'(

......

Jahil bukanlah penghujung.

Jahala: Tidak tahu
Jahil: Orang yang tidak tahu

Bersyukurlah kerana Tuhan masih bagi kita PERASAAN.
Dengan perasaan, kita boleh sedar dan rasa bahawa diri kita masih lagi jahil.
Tidak tahu tentang banyak perkara.
Baik hal agama (asas kehidupan ) mahupun pengetahuan-pengetahuan lain untuk hidup.

Contoh:

Kita boleh jadi amat pandai/excellent dalam ilmu perubatan.
Namun pada masa yang sama tidak mustahil kita jahil dalam hal agama.

Kita boleh jadi pakar dalam bidang bahasa.
Namun kita boleh jadi jahil dalam bidang IT.

Kita boleh jadi amat bagus dalam seni dan nyanyian.
Namun kita juga boleh jadi jahil dalam hal pertukangan.

Bagaimana mahu TAHU?
Bagaimana mahu tingkatkan diri sedikit demi sedikit?

BERGAULLAH dengan yang AHLI.

i.e: Mahu tahu tentang agama, bergaullah dengan orang-orang soleh, ulama', guru-guru.
Mahu tahu tentang IT dan teknologi, bergaullah, bertanyalah kepada yang ahli / lebih tahu.
Mahu belajar kemahiran bertukang, bergaullah dengan ahlinya, bertanyalah dan perhatikanlah.

~ Jangan bersedih. Bergeraklah, walau terpaksa merangkak. Fitrah, kita saling memerlukan! ~

Jangan rasa malu.
Jangan memandang rendah.
Tunjuk ajarmu adalah sangat berharga.

p/s: Moga Allah permudahkan urusan kita sehari-hari.

Mode: GT540. Maju selangkah, terima kasih kepada yang ahli! ^_^



Wednesday, October 5, 2011

To love Allah...


-gambar: Buku Bawa Hatimu Kepada Tuhan fromShudy, Room 3, 3 Hamill Terrace, 2009-

Salam 'alayk

Just sharing a hadeeth (from our beloved Prophet Muhammad , Rasulullah s.a.w) :

"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini."

(Hadis Riwayat Bukhari)

Hebatnya CINTA Allah... Maha Hebat..

"Allahumma inna nas'aluka hubbak..Wa hubba man yuhibbuk..Wa'amalallazi yuballighuna/yuqorribuna hubbak.." Ameen ya Allah..

“Oh Allah, we ask You to make us love You, and to love those who love You, and to love the actions which make us near to Your love.”


p/s: Pray for me that I can FOCUS on my work.... T_T





Saturday, October 1, 2011

kosong=1

Thursday, June 23, 2011

Sharing: Anak amanah Allah.

Bismillah.
Salam 'alayk.

Alhamdulillah.
Masih diberi kekuatan, kesihatan dan peluang.
Cuti summer kali ini, seperti tahun lepas, diisi dgn 'babysitting'. Kadang 3 org. Atau 4. Atau 5. :)

Allahu Allah.
Sungguh indah susunan Allah.

Diri yang suka pada kanak-kanak, tidak semestinya SABAR dengan ciptaan Allah yang sangat unik itu.

Babysitting: Medan tarbiyyah, medan muhasabah untuk diri ini.

Moga Allah beri kekuatan, kesabaran, dan ketetapan hati... jua moga terpelihara keikhlasan, ameen. Moga Allah terima sebagai amal....

Muhasabah...

- Bagaimana susah dan payahnya IBU membesarkan kita , mengasuh kita , menjaga kita dari dalam kandungan hingga sekarang..

- Bagaimana susahnya ayah belajar menjadi IBU kedua buat kita, melakukan dan membantu ibu mengasuh , menjaga, mendukung, mengajar, melayan dan melakukan segala-galanya untuk kita..

- Bagaimana IKHLASnya seorang IBU dan AYAH menjaga kita tanpa mengharap BALASAN dan BAYARAN..

- Bagaimana PENATnya IBU berhadapan dengan kita 24 jam di saat diri tengah mengenal dunia sekeliling dan melakukan segalanya tanpa berfikir. nakal. aktif. manja. dsbg.

- Bagaimana IBU dan AYAH mengertikan sebuah PENGORBANAN dan TANGGUNGJAWAB..

Subhanallahi wabihamdihi. Subhanallahil adzeem..Allahu Akbar.

************************************

Me " Tengok tu, anak lembu tgh minum susu ibu dia.. "

Kanak-kanak: " Mana ayah dia ea? "

:)

***********************************

Kanak-kanak:

" Allah kita tak nampak kan? "

" Kilat tu ye nak sambar dengan api neraka kat syaitan. "

" Hujan, kilat..Kesian kat ummi dengan abah (kat luar, cari rezeki) "

************************************

Hanya mampu balas dengan senyuman, dan hati yang sentiasa berkata-kata...Alhamdulillah.

Ya Allah, ampuni dosaku dan dosa kedua ibu bapaku. Kasihan mereka sebagaiman mereke mengasihaniku/ mengasihi dari kecil. Ameen.

Ya Allah, jadikanlah anak-anak ini permata yang soleh dan solehah. Jadikan mereka ummat yang tetap dan taat kepadaMu. Ameen.



Saat hati berbicara dengan diri...

Selamat tinggal kenangan lalu. Wahai diri, jangan pernah rasa MENYESAL atas sesuatu yang tanpa engkau sedar engkau kesali, kerana ia adalah sebahagian dari hidup, membawa suatu erti untuk pembaikan diri, InshaAllah. Wahai diri, buatlah sesuatu mengikut kemampuanmu.

Memang harapan kadang terlalu tinggi, hingga tidak tergapai oleh kudrat. Wahai diri, berikanlah DIRImu sedikit penghargaan, bukan terus-terusan menyalahkan.

Wahai diri, kenanglah sesuatu dengan hati yang baik.

Wahai diri, jangan pernah menyesal untuk bertemu dengan manusia yang pelbagai ragam di dunia ini. Yang dilihat buruk oleh matamu, mungkin itulah yang baik bagimu. Wahai diri, setiap yang berlaku adalah yang tersurat buatmu, dan setiap darinya juga adalah untuk dihargai, walaupun ianya sesuatu yang pahit.

Wahai diri, belajarlah untuk meminta maaf dan bersifatlah kamu dengan sifat yang pemaaf dan penyabar. Wahai diri, belajarlah untuk menerima dan untuk berubah.

Dan ingatlah wahai diri, yang dilihat cantik dan elok di matamu, mungkin juga bukan yang terbaik dan baik buatmu..

( Ibrah 2:216)

Terima Kasih Allah Atas NikmatMu

Bismillah.. Walhamdulillah..

Assalamualaikum.
Alhamdulillah3x.
14June-23June. So far, masih dipinjamkan nyawa dan diberi peluang untk bersama keluarga.
Kalimah hamdalah dan air mata kesyukuran belum cukup menunjukkan betapa syukurnya diri ini.

Tarbiyyah

Pulang membawa azam.
dan harapan.
semoga diri menjadi insan yang lebih baik. Anak yang lebih taat dan rajin. Bakal ibu/Pengasuh(ameen) yg lebih penyabar. * babysitting at home.
Student yg lebih bertanggungjawab.
dan.
paling penting.
HAMBA ALLAH yang lebih DEKAT denganNya....

Ramadhan

Kini kita masih dalam bulan mulia, Rejab. Moga Allah berkati.
Sya'ban bakal menjelang, moga Allah sampaikan padanya dan berkati kita.
Moga Allah sampaikan kita pada bulan yang dinanti-nanti oleh Pemburu Cinta; Ramdhan al-Mubarak.
Mari sama-sama persiapkan diri.
Puasa sunat. Solat sunat. Tilawah. Hafazan. Qiamullail.
InshaAllah moga Allah ampunkan dosa-dosa lalu.
Dan kita kembali dalam keadaan BERSIH dan SUCI. Ameen.
Ramadhan, moga kita bertemua lagi tahun ini.

Genap

Cukuplah 2 tahun pemergian atuk. 19 June.

Hikmah

Segala yang berlaku pasti membawa sejuta makna dalam hidup.
Pengalaman.
Pengajaran.
Yang berlalu, sebagai panduan.
InshaAllah.

Allahumma baariklana fi Rajab wa Sya'ban wa ballighna Ramadhan..Ameen.

" Ya Allah, berkatilah kami dalam bulan Rejab dan Sya'ban, dan sampaikan kami pada Ramdhan..Ameen. "


nfes
alor keladi
4.10 a.m
24 June 2011


Sunday, June 12, 2011

I'm a big, big girl...

Bismillah.

Sayu. Sedih. Sebak.
Suasana muram. Sejuk.

Bakal meninggalkan bumi Inggeris buat sementara waktu.
InshaAllah, bakal menikmati masa berharga bersama keluarga tercinta yang amat dirindu.

Alhamdulillah.
Bermacam-macam perkara berlaku.
Sepanjang lebih kurang 10 bulan ( selepas cuti musim panas yang lepas) bersama kawan-kawan di sini.
Pelbagai ragam. Pelbagai kenangan. Pelbagai cerita.
Air mata, suka dan duka.

Dan baru-baru ini.
Air mata tumpah, sebak.
Melihat seorang sahabat selamat bernikah di sini. Alhamdulillah. Alhamdulillah, Alhamdulillah. Moga mereka BAHAGIA dalam REDHA Allah dan berKASIH SAYANG kerana Allah.
Juga.
Menyaksikan sahabat yang amat baik, menjadi tunangan orang.
Perasaan tak tergambar.
Banyak cerita di sebalik suatu senyuman.
Banyak kisah di belakang, namun menjadi kenangan dan pengajaran.
InshaAllah.

My dear Miss Ciput Pink ,
I'm speechless.
Kita dah besar.
Jangan nakal-nakal,
Take Care.
And Moga Allah jaga hati.

" Tempoh pertunangan, sangat banyak cabaran hati " ;)

All the best !

My dear housemates,

Take care juga.
Semoga sihat-sihat selalu.
Dan moga kita ketemu lagi, inshaAllah.

Ema MOHON MAAF atas segala kesalahan Ema, perbuatan dan kata-kata ema yg mengguris hati kalian.

You are a special gift from Allah . Alhamdulillah. Moga Allah pelihara ukhuwwah yg ada.

Love,

Ema
98 Broad Street
Canterbury
6.13 petang
12 June 2011

Salah satu tanda dah 'besar'..


Wslmwrb..

Saturday, June 11, 2011

bola dan fb~



Tahniah Ganu!
&
Thank You Fesbuk!

Buka homepage FB-
Penuh updates pasal bola.
Ganu vs. Kelate.
Hangat.

Walaupun suasana kat sini sejuk.

Ibrah:

Rezeki,
luar tangan kita.

:-)

p/s: Harap-harap bakal 'roomate' tak layan (baca: taksub) bola.. Entah.


Friday, June 10, 2011

Sejuk~

(Seram) Sejuk. Sesejuk malam-malam musim sejuk.
Angin mendamaikan, namun amat dingin mencengkam tulang.
Sesekali menyapa pipi dan rambut, lalu dengan perlahan.
Sejuk,

dan jag air panas elektrik mengeluarkan asap.
tanda air kian menggelegak.

Air coklat panas diteguk.
Mengimbangkan suhu.

Malam musim panas yang aneh,
mengingatkan kembali suasana malam-malam musim sejuk yang lepas..

*********
tingkap dapur masih terbuka,
membawa angin sejuk malam.



Monday, June 6, 2011

Kembara Cinta ( bahagian 1 )

Sambungan Nota Cinta ( label: NC )

********************************

Kembara Cinta (1) : Begini Cinta Jarak Jauh

Suasana amat suram, sejuk dan berteman bunyi kereta yang lalu-lalang tanpa mengira masa. Petang yang sayu, sesayu hati Sufi Soleha yang menahan rindu yang sarat buat suami yang jauh di lain benua. Saat itu, Sufi Soleha melayan perasaan , hanyut dalam keresahan jiwa. Tersedar, sudah hampir setahun, Sufi Soleha menjadi suri hati kepada Naufal. Masih dalam usia perkahwinan setahun jagung, dengan keadaan jarak yang memisahkan; mereka sentiasa hangat bercinta dan masih dalam proses mengenali antara satu sama lain. Memandang beratnya sesuatu amanah, membuatkan Naufal, terutamanya, mencuba sehabis baik menjadi imam buat seorang wanita permata hatinya.

Lamunannya tiba-tiba terusik.

" Sayang.. Mengelamun ya.. "

Sufi Soleha tersenyum sendirian, membaca message di laman bual Skype- Antara medan perhubungan antara bumi Inggeris dan Bumi Russia. Dan sekarang, Sufi amat menghargai teknologi itu, kerana menjadi penghangat cinta yang sentiasa hangat.

" Tahu saja Abang ya.. ^_* "

" Semestinya, kerana bukan Sufi saja yang sedang dilamun cinta ^_* "

" Ahh.. sering saja aku jatuh cinta, tanpa pernah serik , padamu suamiku! " Sufi hanya memendam rasa dalam hati yang berbunga-bunga..

" Sayang.. tidurkah?? "

" Eh. Sorry Abang, ter ralit melayan rasa. Mengutip kembali hati yang terjatuh pada orang tu. hehe.. " Sufi termalu , namun penuh rasa cinta dan bahagia.

Kedua-duanya terus bersembang, bertanya khabar dan sebagainya, walaupun setiap hari berhubung dengan pelbagai cara. Masing-masing juga memahami tika mana waktu sibuk seperti musim exam dan sebagainya, dan kedua-duanya mampu bertoleransi. Itulah salah satu kunci bahagia- saling memahami.

" Abang.. Sufi minta maaf.. "

" Eh , kenapa tiba-tiba? Apa yang Sufi buat? "

" Erm.. Sufi tidak mampu untuk jadi seorang isteri untuk abang.. "

" Erk..maksudnya..? Kan Sufi memang isteri Abang.. Jangan mengarut Sayang.. Mengantuk ya? hehe "

Cubaan Naufal mengubah suasana kurang berjaya. Sufi membalas...

" Abang tak menyesal nikah awal dan terpaksa jauh dengan isteri? Abang bahagia tanpa isteri di sisi? Abang tidak terfikir mahu cari isteri yang sentiasa menemani Abang..? Hmm.. "

" Ya Allah! Sufi Soleha..... Andai kau di sisiku waktu ini, ingin aku biarkan hati ini berbicara sendiri denganmu.. " Naufal terkejut, namun masih dapat mengawal diri.

" Sufi Soleha, isteri yang Abang cinta, Abang kasih.. Sufi pasti ingat , saat akad diterima, saat itulah Abang memegang janji. Saat itulah Abang menggalas amanah, dan bermula saat itulah Abang menyemai cinta, sampai bila-bila hanya buat yang bergelar ISTERI Abang.. Dan Abang cukup bertuah, kerana ISTERI Abang adalah Sufi, yang Abang pinjam dari Allah, sampai akhir hayat, dan Abang harap dapat memiliki Sufi sampai bila-bila setelah kita bertemu kembali di Syurga.."

" Sayang, mahu dengar hati Abang berkata-kata lagi? Abang risau, nanti ada yang tak dapat tidur malam ni. Mengelamun lagi teringat kekasih hati. hehe.. "

Sufi hanya tersenyum. Dibacanya berulang kali setiap kata-kata yang terzahir dalam bentuk tulisan itu. Hati kecilnya merasakan sesuatu yang cukup indah, telus dan tulus dari seorang insan bergelar suami. Dia tahu, suaminya tetap suaminya yang dulu, walaupun setelah hampir setahun tidak bersua muka. Namun hati wanitanya kadang terusik, emosi mempengaruhi hati dan akal. Jiwa berasa bersalah, kerana tidak dapat berkhidmat untuk suami tercinta. Seringkali hati terusik, apabila melihat suami makan hanya ala kadar seperti orang bujang, sedangkan dia mengalami kehidupan yang sedikit berbeza bersama kawan-kawan.

" Sayang.. "

AbuAnas- Calling.....
- Accept

" Abang.. " Air mata yang jatuh masih bersisa.

Dan keduanya terus menyemai cinta...Lagu 'Permata Buat Isteri' terus berkumandang..

Telah ku siapkan satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri
Untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana engkau isteri
Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku

************************************************

Wednesday, June 1, 2011

seakan lupa..



terkadang..
diri seakan lupa..
lupa bagaimana sifat seorang anak soleh..
lupa bagaimana cara untuk belajar..
lupa bagaimana mahu fokus..
lupa matlamat hidup..
lupa bahawa Tuhan Kekasih pertama,
lupa bahawa Tuhan Pendengar setia,
lupa adab,
lupa apa itu akhlak,
lupa segalanya..

hanya kerana
NAFSU
dan
EMOSI
yang meraja..

ampun, maaf
atas segala khilaf yang ada
kerana diri manusia biasa
amat biasa
malah penuh ketidaksempurnaan..

cukuplah ia sebagai rencah hidup
menambah rasa
mengajar diri menjadi lebih matang
lebih pandai mengurus emosi
lebih pandai menjaga adab
lebih ingat bahawa HIDUP adalah medan penuh ujian..


~ jiwa ingin bebas seperti burung ~


saat hati berbicara..

hati kita berbicara,
saat kita 'berbicara' dengan Tuhan..
air mata kita berbicara,
saat kita 'berbicara' dengan Tuhan..
naluri kita berbicara,
saat kita 'berbicara' dengan Tuhan..

Luahkanlah,
kerana Dia sentiasa ada,
kerana Dia sedia mendengar..



" Inspirasi 2:45 "

khusyu'

khusyuk dalam ibadah bukan mudah..
khusyuk mungkin boleh dicapai sehingga rakaat ke4 solat,
tapi boleh hilang sesaat sebelum memberi salam..
mahalnya nilai khusyuk,
tinggi ganjaran,
iaitu
halawatul iman.
kemanisan iman , ketenangan..



" Moga kita khusyuk dan rendah diri dalam ibadah..Ameen.."

p/s: Sujud menyembah Tuhan, mencium bumi tempat kaki berpijak.


midnight..

Something I might not do at home (back in Malaysia) is going downstairs / being in the kitchen- alone, at midnight, and carrying out experiments on new, yet simple recipe for my 'dinner' or 'supper'.

Don't worry, I rarely do this- sometimes, when 'TIME' needs doing.

- Found a new recipe 'campak' (just throw everything down the bowl) :

Ingredients:

-4 eggs
-Lettuce
-carrot (half of it)
-tomatoes (half of it)
-Onion (half of it)
-1 garlic
-salt
-blackpepper
-chilli

Mix everything well in a bowl. Then fry it!

^^

p/s: literally slept with books as if osmosis happens to transfer the knowledge. ~_~
Continue revising..yoshhhhh!



Tuesday, May 31, 2011

one by one...


can't wait to finish everything off.
and start doing my summer-break-to-d0 list.
beberapa plan dlm kepala..
Allahu musta3an..


~ moga ceria selalu ~


It's not always..

One more paper to go.
"Save the best for last" -It's not always like this.
It may rather be the worst.

O Allah, please make everything easy for us, ameen..

Remember..... :





" Words may not break bones, but they do break hearts! "

Sunday, May 8, 2011

Deep Processing...





" You were the sun that brightened my day
Now who’s going to wipe my tears away
If only i knew what i know today
Mother i’m lost without you "

Lagu Sami Yusuf terus menjadi teman setia, sesetia air mata yang terus-terusan tumpah..


8 May 2011

I suppose it's reaching the limit now. I have tried, my best. To act like grown ups. To show that I am able to carry myself, handle my own feelings with care, and most importantly to achieve my own target of being a better person compared to before. Last year was my first time being afar for a very long period of time. 13 Sep-5 July. It was almost one year. Never had I thought that I could be that 'strong' ... But alhamdulillah, the 'pain' was paid with a 2-and-a-half-month break, spending almost all the time with beloved family. But it wasn't that 'satisfactory' for me since I think I didn't do much as a child to my parents; neither being helpful enough, nor showing enough care and love to them..

'Ala kulli hal, alhamdulillah. I couldn't deny that it really worked as therapy for me, having said that it has reached the limit (as what I'm facing now ). The break was a real 'break' that I wasn't anymore 'engaged' to things like the haunted essays, bundles of reading and the suffering from non-stop homesickness. (It was rather worse when I lost my beloved grandma a few days after my arrival. ) Alhamdulillah.. I don't think I can stand up till today without that therapy. (Allah knows best and He has planned what's best for me)

Personally, when reflecting myself a few months back, I could say that I am getting 'stronger' - I cried less ;-) .. Thanks to everything that keep myself busier compared to my First Year. Alhamdulillah, that's the 'hikmah'. Mum always says: "It's not only you, it's me too, who feels the same thing. I did this, and that, to lessen it.*rindu, teringat2* And so do your friends I guess..Be patient.. It's only 3 months. or 2 months. or 50 days." (She even does the countdown!) and she sometimes makes some jokes or tries hard to change the mood- "Macam mana nak duduk jauh nanti kalau sekarang pun macam ni.." and I know what she did was predicting my future married life. ;-) " Oh Mum.." I was speechless. One thing that I really hope is that I will get a really understanding life partner in the future, ameen.

8 May-13 JUne

It's +- one month left! And I have got too many things to think and settle before I am again back home. InshaAllah..I suppose people sometimes become stressful or depressed and homesick due to the excess thinking their minds do =)

I wont do the list here.

But, I hope everyone who reads this will pray for my success in my upcoming Final Exams and may Allah grant me happiness and peace at heart always..

***********************************************

Silence.
People shouting outside.
Cars.

No more Sami Yusuf's song.
Silent moonlight.
Silence. and peace. and tears.
Good night...

***********************************************

And I call this:
Deep processing.
For me to become a better child.
a better friend.
and.
a better person.
InshaAllah.

*air mata , kian kering*

These words are not enough...

Selamat Hari Ibu..Selamat Hari-hari..

Sejak dua menjak, diri ini seakan 'hilang ingatan'. Lupa hari, lupa tarikh. Sehingga berkali-kali ucap: Selamat Hari Ibu buat ibu tercinta. Barangkali ibuku sudah muak dengan ucapan 'selamat hari ibu', tahun ini saja =p

Tidak. Seorang ibu sudah tentu menghargai setiap saat bersama , setiap bait yang terucap dari bibir seorang anak..

Log in FB- rutin harianku jika laptop di 'on'.
Penuh di wall.

Ucapan hari ibu.
Gambar ibu-ibu.
Perkongsian lagu-lagu berkisar tentang ibu.
Video-video tentang ibu.

Gembira. Tumpang gembira buat teman-teman semua.
Sayu. Bilamana ternampak status teman yang ibunya telah kembali menemui Ilahi.
Sebak, membaca entry2 blog tentang ibu masing2.
Air mata tumpah.

Seribu cerita, sejuta rasa.

Alhamdulillah.
Dalam tiap kata-kata , itulah DOA.
Dalam tiap detik hati, itulah DOA.

Semoga kita semua tetap dan selamanya mengasihi Ibu kita, dengan sebenar-benar kasih sayang. Moga kita dikurniakan ketetapan iman, untuk terus berbakti kepada Ibu (dan Ayah) selama mana mereka masih di dunia. Semoga kita terus-terusan memanjatkan doa buat Ibu (dan Ayah) andai mereka kembali menemui Pencipta..

Sayu. Sebak.
Dalam hati, ada doa, penuh pengharapan..

Benar, cinta dan kasih sayang, bukanlah sesuatu yang kita CIPTA, namun ianya sesuatu yang TERCIPTA...

Alhamdulillah, atas nikmat yang tiada terhingga...

- Menghitung hari... -

Anakanda,
Canterbury
19:59
Spring 2011




Saturday, April 30, 2011

Doa waktu Dhuha

Salam Dhuha yang penuh barakah ^^







“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. ” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh"





Monday, April 25, 2011

7 golongan 'ISTIMEWA'....


Berkata Abu Hurairah r.a : bahwa Nabi saw telah bersabda: "Ada tujuh kelompok yang akan mendapat perlindungan Allah pada hari yang tiada perlindungan kecuali perlindungan-Nya. Mereka adalah pemimpin yang adil, anak muda yang senantiasa beribadah kepada Allah Azza wa Jalla, seseorang yang hatinya senantiasa dipertautkan dengan mesjid, dua orang yang saling mencintai karena Allah, yakni keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah, seorang laki-laki yang ketika dirayu oleh seorang wanita bangsawan lagi rupawan lalu ia menjawab: "Sungguh aku takut kepada Allah", seseorang yang mengeluarkan shadaqah lantas di-sembunyikannya sampai-sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat tangan kanannya, dan seseorang yang berzikir kepada Allah di tempat yang sunyi kemudian ia mencucurkan air mata". (H.R.Bukhary - Muslim)

Selamat menghayati dan muhasabah..


Wednesday, April 20, 2011

Subhanallah......

Subhanallah. Just sharing. May we get closer to our Creator, Allah the Greatest..IsnhaAllah..

Let us recite this du'a when we witness Allah's power from all the creations He made..Subhanallah.. :

رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ
فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

[آل عمران :191]

"Robbana ma kholaqta haza baathila..Subhanaka faqina azaabannaar.."

Our Lord! Not for naught Hast Thou created (all) this! Glory to Thee! Give us salvation from the penalty of the Fire[3:191]

Surah Ali Imran:

‎190. Behold! in the creation of the heavens and the earth, and the alternation of night and day,- there are indeed Signs for men of understanding,-

191. Men who celebrate the praises of Allah, standing, sitting, and lying down on their sides, and contemplate the (wonders of) creation in the heavens and the earth, (With the thought): "Our Lord! not for naught Hast Thou created (all) this! Glory to Thee! Give us salvation from the penalty of the Fire.





Ritma Kehidupan


Huluran salam berhias senyuman
Pertemuan mengeratkan perhubungan
Saling bermesra kukuhkan ikatan
Persaudaraan di dalam keredhaanNya

Irama nan syahdu kita dendangkan
Berkias ungkapan penuh makna
Menyatukan kita dalam ritma
Santun kata beralas budi bicara

Di dalam lagu kita dipertemukan
Di dalam restuNya kita bergandingan tangan
Meneruskan cita-cita kehidupan
Dalam suasana kedamaian

Berjauh berpisah berjarak menyusuri fitrah
Merindu menanti mengharap mendamba dalam gundah
Air yang mengalir dicincang tiada kan putusnya
Biduk lalu kiambang bertaut semula

Berpesan-pesan sesama saudara
Meneruskan seruan Rasul junjungan
Saling berdoa memohon rahmatNya
Bertemu tak jemu berpisah tidak gelisah

By: Hijjaz , Ritma Kehidupan

Tuesday, April 19, 2011

How To Be a Productive Muslim

Assalamualaikum ^^

Just sharing.. Thanks to the person who made this video, may Allah bless you..
Youtube link here.
Moga bermanfaat ! ^^

video

Moga Allah bagi kekuatan untuk menjadi lebih baik.
Moga Allah bagi kekuatan untuk istiqomah dalam kebaikan.
Ameen..

[FWD] Daaruttaqwa dan Datuk Johar


Digosok-gosok lagi matanya. Dia seakan-akan tidak percaya apa yang dilihatnya. Apakah aku kembali ke zaman unta, ke zaman kolot dan purba? begitulah detik hatinya. Dikesat hidungnya yang berair dengan kertas tisu. Kertas itu kemudiannya dicampakkannya ke tepi jalan.

“Assalamualaikum, pakcik.. tolong kutip kertas itu. Nanti pakcik rugi di Akhirat. Kebersihan itu separuh daripada iman.”

Bunyi satu suara di belakangnya. Ia bingkas berpaling. Siapa berani menegurku? Aku Datuk Dr.Johar, orang besar negara ini.

“Pakcik, biarlah saya tolong kutip,sebelum Penguatkuasa Iman dan Islam datang. Nanti didendanya pakcik,” kata budak kecil berpakaian putih dengan serban yang melilit kepalanya.

Datuk Dr. Johar membetulkan tali lehernya. Ah, kalau dia datang biar aku sogok dengan duit ini . Siapa yang tak kelabu tengok duit merah, biru berlapis-lapis. Namun, Datuk Dr. Johar terus hairan.
Bangunan pencakar langit dengan wajah pembangunan yang sofistikated. Ada helikopter bersimpang -siur bergerak di udara. Railbus bercerakah ke sana sini. Bullet train meluncur bagaikan panah dilepaskan dari busurnya. Kesibukan yang layak dipikul oleh manusia-manusia moden.
Namun peliknya, pakaian mereka, tingkah-laku mereka…Ah, di mana aku sekarang ini, gerutu hati Datuk Dr.Johar.

“Hoi budak, Aku dimana sekarang ?” soalnya kepada budak yang menegurnya tadi.
Budak itu tersenyum. Mukanya cerah dan indah. Tenang dan bersuara lunak. Apakah ini Aladin, budak Arab dengan lampu ajaibnya: teka-teki itu terus menerjah kepala dan kotak fikir Datuk Dr. Johar. Budak itu membuka mulut hendak menjawab. Belum sempat,tiba-tiba datang sebuah kereta jenis Ferrari, merah dan bercahaya. Keluar dua orang lelaki dengan pakaian yang hebat dan segak. Serban mereka berwarna hitam berjalur biru.

“Assalamualaikum….Maaf, pakcik. Kami terpaksa mendenda pakcik. Kesalahan membuang sampah ini sudah belasan tahun tidak berlaku di Darul Taqwa ini. Kami terpaksa mendenda pakcik. Kebersihan itu lambang iman. Negara ini menitikberatkan iman…. Pakcik didenda, 30 kali subhanallah, 30 kali astaghfirullah dan selawat 100 kali.”

Kata pegawai penguatkuasa itu dengan lembut. Datuk Dr. Johar tersentak. Apa namanya undang-undang ini. Tak ada dewan bandaraya di seluruh pelusuk dunia mengamalkannya. Dia tercengang-cengang. Namun egonya membumbung tinggi. Apa ? Dia nak marahkan aku ?

” Ni duit lima ratus. Saya tak mahu buat apa yang kamu minta. Kita selesaikan di sini saja. Berapa gaji yang kamu dapat sebulan ? ” tanyanya angkuh.

“Pakcik, kita bekerja kerana Allah, bukan kerana gaji. Lagipun duit bukan ada harga lagi di zaman ini. Semuanya dipandang sebagai alat, bukan matlamat,” kata pegawai berjanggut dan berjambang itu dengan tenang.

“Oh, oh …. maafkan kami, pakcik. Kami nak tanya sikit, kenapa pakcik pakai pakaian zaman dulu? Mana pakcik dapat pakaian macam itu ?” Tanya pegawai itu pula.

Aku yang gila, atau dia yang gila? Detak hati Datuk Dr. Johar. Dia berjalan ke arah kereta Ferrari yang berkilat itu. Melalui cerminnya dia nampak perawakannya dengan jelas. Tak ada yang salah. Tali leher, kemeja dan kotnya masih kemas dan segak. Daripada jenama yang mahal pula – Pierre Cardin. Kasutnya hitam berkilat daripada jenis Bally. Ah! Aku masih unggul. Lelaki tampan, lambang status dan kejayaan. Dia yang kolot, dia yang ketinggalan zaman.

“Anak muda, pakaian pakcik ni pakaian pemimpin. Pakcik orang besar di negara ini. Pakcik dah keliling dunia dengan pakaian ni. “

“Pakcik, itu pakaian puluhan tahun yang lampau. Ketika Islam belum berdaulat di Darul Taqwa ni. Moyang-moyang kami dulu saja yang pertahankan pakaian macam itu. Itu pakaian orang kuno di Barat. Sekarang, kami hanya dapat lihat gambar-gambarnya saja. Itupun dalam buku sejarah zaman peralihan Islam. Orang Barat zaman moden ini dah berpakaian macam yang kami pakai. Tak ada orang yang pakai macam tu kecuali orang-orang bukan Islam yang dijamin kebebasannya dalam sebuah negara Islam seperti darul Taqwa.”
Datuk Dr. Johar termanggu-manggu kebingungan. “Di mana aku sebenarnya ni?” Dia bertanya lagi kepada pegawai penguatkuasa dan budak kecil di tepi jalan. Dia masih kenal, Ini Jalan Chow Kit ditengah bandar Kuala lumpur. Masih ada Masjid Pakistan dan Masjid Kampung Baru di sebelah sana. Tetapi itu sahaja, yang lain tak ada.
“Pakcik di bandar Mutmainnah. Ini jalan Mujahadah, namanya. Saya Haji Din,Pegawai Penguatkuasa Iman dan Islam. Diberi amanah untuk memastikan kebersihan lahir batin bandar ini.”

Apa? Bandaraya Kuala Lumpur dah jadi Bandaraya Mutmainnah? Jalan Chow Kit dah jadi jalan Mujahadah? Apa dia mutmainnah? Apa dia mujahadah tu? Apa yang terjadi ni? Soalan-soalan itu terus menyerang benak Datuk Dr. Johar.

“Pakcik, kami rayu pakcik membayar denda tadi. Kalau tak boleh sekarang, lepas sembahyang nanti pakcik laksanakanlah. Demi kebaikan pakcik dunia dan Akhirat…”
Tiba-tiba terdengar suara orang memberi salam dari jauh.Nyaring dan jelas. Seorang lelaki pertengahan umur berlari kepada seorang pegawai penguatkuasa.

“Tuan, hukumlah saya. Saya mengumpat tadi. Ya Allah ! seksa Neraka amat pedih..Tolonglah, tuan. Hukum saya di dunia sebelum saya di hukum di Akhirat!” rayu lelaki itu.

Pegawai tadi berpaling ke arah lelaki yang baru datang, dan kesempatan itu diambil oleh Datuk Dr. Johar. Ia lari sekuat-kuat hati.Peliknya mereka tidak mengejarnya. Ia terlepas …Lega.Dahaga , lapar mula menggigit tekak dan perutnya. Dia mesti makan.Dia perlu minum. Tapi di mana? Tiba-tiba ia terdengar suara komputer dari sound system di tepi-tepi jalan :
“Assalamualaikum, kepada seluruh penduduk Kota Mutmainnah. Syed Al Abrar, hartawan besar berada di jalan Uwais Al Qarni. Dia merayu fakir miskin supaya sudi menerima sedekahnya. Hari ini ia menjamu nasi dan minuman. Sila datang!”
Datuk Dr. Johar orang besar Darul Ghurur itu tidak akan mencemar duli menagih nasi. Dia ada duit, mampu membelinya sendiri. Dia pun masuk ke sebuah restoran di tepi jalan. Di situ penuh dengan pelanggan. Semuanya berserban dan berjubah.Matanya tak betah lagi melihat semua itu.Tapi kerana lapar ia masuk juga.

“Maaf tuan, itu pintu masuk untuk wanita. Di sini untuk lelaki.”

“Ceh! Diskriminasi, doubel-standard, lelaki dipisahkan daripada perempuan.”Mukanya dicemekkan kepada tuan kedai yang menegurnya. “Ada restoran lain yang mengamalkan persamaan taraf antara lelaki dan perempuan? Saya tak suka pemisahan-pemisahan macam ni!”.

Lelaki itu tersenyum. “Empat puluh tahun yang lalu adalah.Sekarang ni kita sudah bebas dan merdeka. Zaman penjajahan fikiran dan jiwa sudah berlalu. Tak ada diskriminasi wanita di sini, tuan. Amir Muhammad,pemimpin Darul Taqwa telah menaikkan taraf wanita tanpa Women’s Libs.Kalau tuan ada isteri dan membawanya bersama, sila masuk ke sana. Di sana ada tempat khusus untuk makan bersama isteri dan anak perempuan,”terangnya. Mukanya jernih.Serban dan jubahnya serba putih.

“Ini bertentangan dengan prinsip demokrasi. Sistem pemerintahan kapitalis, sosialis, nasionalis malah komunis sekalipun tak macam ni…”

“Masya-Allah pakcik, jangan disebut lagi nama-nama ideologi tu. Semuanya telah termaktub sebagai ajaran-ajaran sesat dalam perlembagaan Darul Taqwa ini. Tak ada orang lagi yang berpegang dengan fahaman jahiliyyah tu… Subhanallah….”

Keluh tuan restoran itu sambil mengurut-ngurut dadanya. Ekor serbannya bergoyang-goyang ketika ia manggeleng -gelengkan kepalanya.
Ah! Persetankan semua itu. Perut aku lapar. Datuk Dr. Johar pun duduk. “Nasi beriani sepinggan !”ujarnya kepada pelayan.

“Dalam pinggan, tuan?” tanya pelayan itu kehairanan.

“Ya ! Apa peliknya?”,

“Baik,tuan.Tapi semua orang berebut-rebut pahala makan berjamaah. Tuan makan seorang ?” tanya pelayan berkulit hitam itu.
Dia tambah geram.direnung ke hadapan, iaitu ketempat orang menikmati makanan.Tidak ada meja makan hanya hamparan permaidani tebal dengan dulang-dulang indah yang tersusun rapi. Mereka makan satu dulang. Yek! Jijiknya. Ah! Aku tetap aku. Aku ada pendirian! Nasi beriani dengan ayam goreng kegemarannya terhidang di atas kain putih khas.

“Jemput makan dengan nama Allah yang memberi rezeki,” kata pelayan itu dengan sopan.
Datuk Dr.Johar makan dengan seleranya. Dewan makan itu berhawa dingin lengkap dengan alat TV dan pita videonya sekali. Dia makan seorang diri bagai kera sumbang.

” Ya Allah, apa musibah yang menimpa ana Subuh tadi. Ana masbuk dalam sembahyang jemaah Subuh, ” ujar seorang lelaki muda dengan wajah yang kecewa. Suapnya perlahan. Macam tak lalu makan saja.

“Anta tak cuba tampung dengan amal makrufat yang lain ?”tanya sahabatnya di sebelah.Dia nampak simpati.
Datuk Dr. Johar pasang telinga saja. “Ana nak sedekahkan lima ribu ringgit …malang nasib ana. Ana tunggu lima jam di tepi jalan tadi, seorang pun tak mahu terima sedekah ana ” Keluhnya.

”Susah kita sekarang. Orang miskin yang bolot pahala redha, pahala sabar. Mereka patutnya bantulah kita.Tolonglah terima sedekah kita.Ah, susahnya jadi orang kaya macam kita ini. Dahlah nanti di Akhirat banyak hisabnya, Di dunia orang tak sudi pula terima sedekah kita.�
�Oh…!� keluh seorang yang sama-sama makan dengan lelaki muda tadi.

”Kalaulah kita hidup zaman moyang kita dulu, kan dapat kita korbankan harta yang banyak ini. Saya pun dapat harta ni melalui warisan daripada bapa, yang diwarisi oleh datuk saya daripada moyangnya. Kita tunggulah bila kerajaan nak bangunkan projek negara atau nak gunakan duit untuk kemaskinikan kementerian-kementeriannya…. saya nak labur habis-habisan. Biar jadi saham Akhirat,” kata pemuda itu menutup perbualan. Mereka pun makan dengan perlahan -lahan.
Datuk Dr.Johar makin pelik.

“Tambah nasi sepinggan lagi!” ujarnya kepada pelayan restoran.

“Demi kesihatan tuan, saya nasihatkan … berhentilah sebelum kenyang.Maaf tuan saya terpaksa mengatakan demikian. Saya pelayan kedai merangkap pegawai perubatan ….,” kata pelayan itu lagi.

“Apa? Awak pegawai perubatan? Seorang doktor ke? Kelulusan luar negeri atau dalam negeri? Awak sepatutnya bertugas di hospital, bukan di restoran!” bentaknya. Marah campur geram.

“Tuan, mana ada hospital sekarang.Yang ada khusus untuk bayi, kanak-kanak dan wanita, juga para mubaligh dan mujahid yang cedera ketika berjuang. Tuan, kalau tuan amalkan makan hanya bila lapar dan berhenti sebelum kenyang, tuan akan sihat, insya-Allah. Kita tak perlu hospital!�

“Bodoh, kalau macam tu, macam mana nak rawat pesakit kencing manis macam aku ini ?” leternya perlahan-lahan.

“Penyakit kencing manis? Tuan menghidapnya? Saya ada baca buku perubatan edisi tahun 1990 dulu. Sekarang penyakit tu dah tak ada siapa menghidapnya…..”

“Batalkan saja oder saya tadi, banyak sangat cakap, boring. Saya perlu hiburan sekarang …Di mana boleh saya dapati ?” tanyanya.

“Di sana, tuan. Melalui butang pada sistem komputer di sebelah sana, tuan boleh dapat apa saja hiburan yang menyegarkan. Tak payah risau pasal bil. Percuma."
Datuk Dr. Johar, orang besar negara, melangkah hebat ke tempat yang ditunjukkan. Berbagai -bagai butang dengan bermacam warna berkelip-kelip. Sangat rumit tapi kekeliruan itu dapat disembunyikannya. Dia malu kalau-kalau dengan pakaian jenama Pierre Cardinnya ia masih kelihatan kolot.. Entah di mana falsafah moden Datuk Dr. Johar. Pada pakaiannyakah atau otaknya? Diberanikan hatinya; satu butang warna hitam ditekan . Dalam skrin timbul tajuk besar- KHAUF. Apa bendanya ni? Kemudian menyusul nama-nama lagu: MATI ITU TERLALU SAKIT, ALAM BARZAKH YANG PASTI, MIZAN NOKTAH PENYESALAN , IZRAEL DATANG TIBA-TIBA Oh…Oh … seram sejuk tubuhnya. Apa nama lagu macam ini? Biarlah menaruh harapan sikit.

Hatiku macam kristal, boleh pecah dengan lagu-lagu macam tu. aku belum nak mati lagi, protes hati Datuk Dr.Johar.
Dia beralih ke butang hijau tanpa lengah terus menekannya. Tertera di atas skrin komputer: RAJA’. kemudian tersembul tajuk-tajuk lagu. Dibacanya dengan teliti… FIRDAUSI MELAMBAIMU, DEMI CINTA DAN RAHMAT-NYA, KEINDAHAN JANNAH YANG ABADI�.. Kepala datuk Dr. Johar makin pusing. Semuanya tentang Akhirat. Apa nak jadi ni? “Tak ada lagu yang hot sikit ke?” tanyanya kepada seorang anak muda berjubah coklat di sebelahnya.

“Nanti ya pakcik . Saya pilihkan lagu yang paling hot sekarang ni.Top-hit anak-anak muda sekarang…”

“Ya, ya saya setuju,” balas Datuk Dr. Johar. Telinganya dihalakan kepada sistem suara di dinding restoran itu. Dia ingin dengar lagu-lagu kegemaran muda-mudi daerah asing itu.
Ayat suci Al-Quran a… “Eh …ni suara orang mengaji,”

“Nanti dulu pakcik,selepas ni ada terjemahannya kemudian baru menyusul lagunya,” kata pemuda berjubah cokat itu sambil matanya di tutup rapat-rapat. Asyik sekali dia.

Kemudian getaran suara bergema
…. Cintaku berlabuh di persada rahmat-Mu
mendamba kasih yang tidak berhujung
mengutip sayang di hamparan cinta suci.
Inilah getaran hatiku memburu cinta…….
stanza hati merindu Ilahi!”
Datuk Dr. Johar tak tahan lagi. Ia merengus dan pergi ke kaunter bayaran.
“Maaf tuan, duit ini duit lama. Kalau tuan tak mampu bayar kami halalkan sajalah …”
Datuk Dr. Johar makin geram. Dia menderam dan berkata ” Saya bayar dengan kad kredit saja!” Dia hulurkan kad kredit warna keemasannya.
“Maaf sekali lagi, tuan. Kad kredit ini bukan yang boleh kami terima, kami halalkan sajalah.”

“Tak, pantang saya minta sedekah. Saya ada harta simpanan berbungkal-nungkal emas di bank. Takkan saya nak bawa, nanti disambar pencuri.”

” Darul Taqwa tak ada pencuri, tuan. Pencuri terakhir telah dipotong tangannya 30 tahun yang lalu ketika minta dihukum di hadapan hakim kerana takutkan seksa Neraka.”

“Ah, aku tak nak dengar semuanya.makin gila aku dibuatnya,” pekik Datuk Dr. Johar lantas meluru keluar dari restoran itu. Di luar,semua pandangan menyakitkan hati. Mengapa orang kolot ini mentadbir teknologi begini tinggi.

Pemandu bullet train berserban merah tersenyumkepadanya. Pilot helikopter dengan tulisan ‘MAKRUFAT AIR TRANSPORT’ sibuk dengan urusannya. Di seberang jalan tertegakpapan iklan dengan tulisan yang jelas :” KELUARGA BAHAGIA GEMBIRA DENGAN SUNNAH “. Di papan itu terpampang gambar seorang lelaki dan perempuan berserta anak-anak meraka. Semuanya berserban, berjubah dan berpurdah.

Isy,meluatnya! Di jalan-jalan raya suasana meriah dengan salam dan senyum. Baginya,semua itu seolah-olah menyindir dan mengejek. Kenapa jadi begini? Kenapa? Kenapa? Kenapa? Mengapa? Mengapa? Mengapa? Datuk Dr. Johar tiba-tiba menjerit. Tekanan dalam jiwanya yang kian tersumbat itu tiba-tiba meletus.

“Datuk..!Datuk..! Bangun, Datuk. Ada berita buruk !”

Datuk Dr.Johar bangun. Ia tertidur sewaktu menunggu keputusan pilihanraya hari itu.
“Kenapa? Parti kita kalah? Aku kalah? “tanya Datuk Dr. Johar.

“Tidak, Tuk. Rakyat bangun memprotes. Mereka tak mahu demokrasi.Mereka tak mahu pilihanraya…”

“Habis, mereka mahu apa?”

“Mereka mahu Islam, Datuk!”

“Islam ? ” keluh Datuk Dr. Johar. Digosok-gosok lagi matanya.

“ISLAM KAN TETAP DIJULANG WALAUPUN IA DITENTANG..ITULAH JANJI ILAHI”

“Pasakkan Sabat Teguhkan Istiqamah”

p/s: Ini hanyalah hasil copy and paste daripada apa yang dikongsi oleh seorang sahabat. Moga bermanfaat buat semua. Maaf, tidak dapat kenalpasti penulis asalnya siapa... May Allah bless him/her.. Ameen..

Thursday, April 14, 2011

Maksiat, Dosa dan Taubat

Assalmualaikum. Mari sama2 sucikan jiwa...

-Moga bermanfaat-




Wednesday, April 13, 2011

Teman assignment-ing


Antara dua...


Bila melihat alam yang indah ini
Tidak terasa kebesaran Allah
Bila mendapat musibah lupa dirinya hamba
Nikmat yang datang tiada rasa darinya

Sepatutnya rasa malu kepadanya
Kerana anugerahnya kepada kita
Membuat dosa rasa kekesalannya

Buta hati lebih merbahaya
Buta mata tidak nampak dunia
Buta hati tidak nampak kebenaran
Buta hati ditipu nafsu dan syaitan

Bahkan dilupakan saja
Semua orang rasa bangga dengan dosa
Bila menyebut neraka
Tidak terasa akan gerunnya

Bila menyebut syurga
Tidak terasa akan nikmatnya
Itu menunjukkan
Jiwa kita mati atau buta

By: Hijjaz , Antara mata dan hati

Fitrah


Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
(Begitu aturan Tuhan)

Jadilah rumput nan lemah lembut
Tak luruh dipukul ribut
Bagai karang di dasar lautan
Tak terusik dilanda badai

Dalam suka hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealfaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaanNya

Usah mengharapkan ke segalanya
Dalam perjuangan penuh pengorbanan
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan
(Begitu ajaran Tuhan)

Hasbiallah, Hasbunallah
HasbiRabbi jalallahu Ya Allah

Dalam diam taburkanlah baktimu
Dalam tenang buangkanlah amarahmu
Suburkanlah sifat sabar
(Di) dalam jiwamu itu

By: Hijjaz, Lukisan Alam