Monday, August 30, 2010

Nota Cinta (i) ~Siapa di Hatinya?~

Hati tergerak utk menukilkan kisah..sebuah kisah yg mungkin pernah wujud di alam realiti, dan mungkin hanya sebuah mimpi suka duka hidup...

*************

Dia , seorang yg berprinsip. Dia, seorang yang tegas dgn prinsipnya. Dia juga seorang yang mempunyai cita2. Dia gadis biasa bukan? tidak pelik..Dia seorang yg menolak cinta...Dan dia pernah berazam utk tidak langsung mencintai sesiapa..

"Em, betul gadis sepertimu, tidak ada siapa yang punya?Aku tak percaya. Susah untuk percaya. Masakan tiada yang melamarmu.."

"Oh, siapa cakap saya tak berpunya?"

"Jadi, siapa insan bertuah itu, jika apa yang kukatakan itu salah? Jangan bergurau, jika betul kamu masih belum berpunya, akan ku carikan calon untukmu.."

Dia tergelak kecil. Sudah biasa dengan situasi sebegitu. Tenang saja baginya.

" Ya, aku sudah berpunya dan sampai bila-bila akan akan menjadi milikNya."

"Ahh..tak kusangka kau juga pandai berkata2 romantis. Ingatkan kaku saja.Jadi, siapa si dia?"

"Hmm..Aku ini milik Dia. Milik dia yang Menciptaku. Jadi siapa kata aku belum berpunya? Aku juga punya ibu dan ayah, yang masih mempunyai tanggungjawab ke atasku.."

Katanya sambil tersenyum.Tanpa sedikit runsing di wajahnya.


"Ah, mati2 aku ingatkan kau sudah ada si dia...Kamu nih.."

"Kenapa? Kenapa tiba2 saja bertanya pasal tu?"

"Hmm, takdelah, aku hairan, masih wujud lagi gadis sepertimu sekarang.Aku kagum, dengan prinsipmu, dengan ketegasanmu.Pasti orang yang bakal mendapatkanmu itu setanding hebatnya denganmu."

Dia hanya senyum.Sekali lagi. Manis. Cantik. Jika dibanding2, dia tidaklah secantik model dan ratu, namun cukup senang bagi mata yang memandang. Wajah yang menenangkan, penyejuk mata. Manis, dengan aurat yang tertutup dan terjaga. Ah, wanita solehah dambaan!

Dalam hati, dia hanya mampu berdoa. Agar ditetapkan hati oleh Sang Pemegang hati...

********************************

No comments: