Tuesday, April 5, 2011

Ke mana hilangnya cemburu?

Bismillah.
Salam 'alayk.

Diri ini bukanlah layak, namun ianya untuk peringatan buat pemilik jari-jari yang menulis ini..jua buat sahabat-sahabat..

Dilahirkan sebagai seorang wanita merupakan kurniaan yang amat indah ( Jika dilahirkan sebagai lelaki, diri ini turut akan rasa bertuah). Alhamdulillah, cantik susunannya. Menjadi wanita amatlah senang, namun menjadi wanita mukminah , mujahidah dan solehah bukanlah semudah yang disangka. Sungguh banyak 'halangan' yang menunggu di sepanjang jalan- Terlalu negatif dan tidak adil bukan?

Sahabat-sahabat seperjuangan yang imannya teguh dan kuat dengan izin Allah,

'Halangan' yang ada bukanlah sesuatu yang tidak adil . Halangan yang ada adalah suatu ujian, untuk menguji sejauh mana percayanya kita pada janji-janji Allah. Untuk menguji setebal mana iman (yang sedia nipis) untuk menjadi bekal juga benteng sepanjang pengembaraan kita di bumi yang sementara ini. Jika difikir-fikir dengan lebih mendalam, halangan-halangan yang ada jugalah yang menjadi MOTIVASI buat wanita yang berjiwa hamba. Sungguh, kita tiada daya, melainkan kekuatan itu daripada Allah. Dengan adanya halangan-halangan (ujian), menjadi asbab (penyebab) untuk kita merayu, merintih, meminta secebis kekuatan, keteguhan iman , perlindungan dan macam-macam lagi tanpa pernah rasa jemu daripadaNya. Hebatnya susunan Allah, bukan? Tanpa wujudnya ujian-ujian, kita mungkin akan terus hanyut dan tidak mustahil untuk hilang rasa kehambaan .. (Nauzubillahi minzalik)

Cemburu.

Cemburu itu satu keperluan. Hilangnya rasa cemburu, maka hilangnya sensitiviti dan pudarlah usaha untuk kita meraih sesuatu yang baik. Siapa tidak cemburu melihat sebuah keluarga yang bahagia dan menghidupkan amal-amal islami dalam kehidupan? Siapa tidak cemburu melihat sahabat yang sangat tekun menuntut ilmu dan mengamalkannya pada jalan yang betul? Siapa yang tidak cemburu melihat sahabat-sahabat yang tidak pernah kedekut harta dan selalu menginfaqkannya pada jalan Allah? Dan siapa yang tidak cemburu melihat seorang wanita yang solehah, yang menyejukkan mata-mata yang memandang, serta yang membawa tempias kemanisan iman pada orang-orang sekelilingnya? Ah, aku patut rasa cemburu...

Fasa Mujahadah.

Tidaklah mudah bagi seorang wanita untuk bergelar mujahidah solehah yang berperang dengan segala macam dugaan/ujian/cabaran/nafsu. Selaku wanita yang belum lagi menjadi sayap kiri perjuangan seseorang, aku turut merasainya. Berjuang dengan sesuatu yang amat dekat mahupun jauh dengan diri. Pernah rebah, namun harus bangkit. Rebah sekali bukanlah bermakna tiada ruang untuk kita berdiri semula, sungguh rahmat Allah amat luas. Begitu juga pengampunanNya. Teringat hadis baginda s.a.w:

A group of the Sahabah asked Prophet Muhammad (Peace Be Upon Him): “Teach us which kind of wealth is best, so that we may try to acquire it?” He (Peace Be Upon Him): said: “The best is a remembering tongue (one that remembers Allah), a grateful heart and a believing wife who helps one’s faith.” (Reported by
Ahmad, 5/278; al-Tirmidhi, 3039; Saheeh al-Jaami’, 5231).


A believing wife who helps one's faith- Bagaimana untuk kita menjadi isteri yang membantu meningkatkan iman suami, andainya dari awal lagi kita menjadi penyebab imannya turun? Astaghfirullah, ampunkan dosa kami ya Allah. Dahsyatnya fitnah yang dibawa oleh seorang wanita. (Namun, lelaki juga boleh menjadi fitnah dan penyebab turunnya iman seorang wanita.) Maka amat penting bagi kedua-dua (lelaki dan wanita) untuk berusaha membenteng diri, memperbanyakkan muhasabah, menambahkan amalan-amalan, membanyakkan istighfar dan mohon ampun, menyibukkan diri dengan urusan-urusan untuk mencapai redhaNya, terus-terusan berdoa dan bermunajat, dan mempersiapkan diri untuk menjadi insan terbaik di mata Allah dan pasangannya apabila tiba waktunya. Ya, bukanlah mudah, malah memakan masa, namun nikmat yang bakal dirasa pasti tidak terbayar dan ternilai. (Berdasarkan pengalaman orang lain dan atas keyakinan pada janjiNya) .

It's never too late..

Muhasabahlah. Phonlah ampun dariNya. Banyakkanlah berdoa. Berusahalah menambah cinta kepada yang paling layak dan lebih layak. Ingatlah, kita tiada daya, andai tiada pergantungan kita padaNya. Sekali rebah, sekali jatuh, bangunlah semula. Sekali terpesong, kembalilah. Moga rahmat Allah sentiasa menjadi milik kita. Moga hidayah Allah sentiasa menemani kita. Moga kasih sayang Allah sentiasa ada untuk kita. Moga kesabaran dan ketaatan yang ada membuahkan kemanisan dalam jiwa. Moga cinta dan perasaan yang tersimpan akan terluah jua pada yang layak. Moga mujahadah kita adalah keranaNya. Moga si dia (yang dalam pengetahuanNya) juga diberi kekuatan, moga si dia juga merasai manisnya mujahadah bersama. Yakinlah, janji Allah itu pasti.

Doa..

Ya Allah, Ilahi Rabbi.. Wahai Tuhan pemilik hati ini, wahai Tuhan yang maha tahu lebih dari aku tahu tentang diriku, wahai Tuhan yang melihat ke dalam hati, wahai Tuhan penyusun segala-galanya, wahai Tuhan yang memegang segala rahsia, wahai Tuhan yang maha membolak-balikkan hati...

Ampunkanlah bagi kami segala dosa-dosa kami, dalam sedar mahupun tidak. Sucikanlah hati-hati kami, bersihkan jiwa-jiwa kami, sinarilah wajah-wajah kami dengan cahaya keimananan, saratkanlah hatihati kami dengan rasa cinta dan kasih kepadaMu..Tetapkanlah, teguhkanlah pendirian kami, mantapkanlah iman kami, kuatkanlah kami untuk istiqomah dalam amal kami, terimalah taubat kami , dan suluhlah setiap langkah kami dengan petunjuk dan hidayahMu.. Jangan Engkau biarkan kami hanyut dan mengikut telunjuk makhluk yang Engkau laknat.. Allah, kurniakan kami kemanisan iman, agar kami terus dahaga dan rasa memerlukannya..

Wahai Tuhan yang maha mendengar, jangan Engkau berpaling dari mendengar rintihan hamba..Dan Engkau perkenanlah apa yang kami pinta...Allahumma ameen3x..

T_T

..Semoga Allah terima amal kita semua..
Salam mujahadah buat ikhwah dan akhowat yang dihormati..
~nfes~




1 comment:

nur cahaya said...

salam ziarah ema =)

Doakan semua ye ..smga Allah terima "amal" dan kuatkan iman kita .ameen ya rabb