Saturday, April 2, 2011

~Kembara Istanbul 2011~

~Secangkir Teh Pengubat Letih, Kembara Istanbul 2011
Gambar: Sarapan hari pertama~

Assalamualaikum warahmatullah wb.

Alhamdulillah3x... Setinggi-tinggi pujian hanyalah layak bagi Allah, Pemilik sekelian alam, Pencipta sekelian makhluk, Sembahan dan Tuhan yang maha Agung.. Alhamdulillah, kerana lidah ini masih diizinkan olehNya untuk berbicara, menyebut kalimah toyyibah..

Sekadar berkongsi perjalanan menjejaki dan menyelusuri sejarah silam di bumi Istanbul, Turki. 28 Mac- 1 April 2011. Bersama ahli beit, muslimat, 5 orang.

Day 1: 28 Mac 2011

Alhamdulillah, kami tiba di Sabiha Gokcen International Airport tengahari. Bergerak ke hostel tempat penginapan by shuttle bus (besar sikit dari taxi seven seaters di UK) . Alhamdulillah, sepanjang perjalanan, matahari memancar terik, rasa seperti berada di Malaysia. Mata melihat-lihat ke luar tngkap, kubah2 masjid berdiri teguh, tidak terbilang. Hipotesis pertama: ternyata Istanbul bumi Islam, yang dulu pernah dikenali sebagai Islambul (Islam keseluruhan).

Kami teruji.

Sedikit 'bertikam lidah' membela nasib dengan pemandu shuttle bus yang bertindak 'menipu' harga tambang (Asalnya dikatakan 25 lira seorang, namun after that kami diminta bayar 30 lira) . Malas bertekak lama-lama, kami hanya akur.

Allah menguji lagi.

Setibanya di Kucukayasofia; tempat hostel yang sepatutnya kami menginap, kami dapat tahu bahawa hostel itu tidak wujud. What?! Pemandu shuttle bus (walaupun ada masalah dengan kami pada awalnya) tetap membantu menyelesaikan hal tersebut. Hostel di 'call', namun katanya hostel itu under construction, dan telah menghantar cancellation email kepada kami- suatu lagi penipuan? Namun alamdulillah, kami dapat berjumpa dengan manager (kot) hostel tersebut, dan bawa berbincang. Alasan yang diberi kurang munasabah: Hostel under construction, sebab BANJIR? 'Ala kulli hal, alhamdulillah kami dipindahkan ke hostel yg jaraknya hanyalah walking distance, B&B (Bed & Breakfast), Sinbad Hostel. 7 euro satu malam. Maka hanguslah duit deposit hostel yang pertama tadi. Salah satu cara Allah tarik rezeki kita, kan? :-)

'Buku Senjata' & Kempunan

Alhamdulillah, setelah setel down. Rehat sekejap, menyegarkan diri dan bersolat, kami meneruskan aktiviti on the very first day of our trip. - Mencari makan. Alhamdulillah, tempat tinggal kami dikatakan dalan central of Sultanahmet (where the Sultanahmet Camii or Blue Mosque is). Setiap hari akan dengar azan berkumandang dari Masjid Biru, alhamdulillah.

Melepasi dataran dekat dengan Masjid Biru, kami 'diekori' oleh penjual2 buku tentang Istanbul untuk pelancong. Bukan seorang dua, malah mungkin berbelas-belas, atau mencapai puluhan lelaki yang menjual barangan yang sama. Tidak tahan dikejar/diekori, sahabat membeli satu buku, buat pengubat. Alhamdulillah, buku tersebut menjadi 'senjata' buat kami setiap kali melepasi dataran tersebut- "Sorry, we already bought one", sambil tunjuk buku kat penjual. (Square yang berhadapan dengan Marmara University, dan Masjid Biru).

Berjalan ke tram station, dalam keadaan tidak tahu berkomunikasi dalam bahasa tempatan (Turkish), kami mencuba nasib. Membeli tiket tram, merujuk peta, dan bertanya orang sekeliling dengan bahasa seolah-olah bahasa ayam-itik, kami berusaha mencari KFC, buat pengubat memandangkan di UK sangat susah jumpa KFC halal. (Setahu kami, di London ada satu, jauh..)

Cari , cari , tanya, dan jalan.. Satu KFC pun tak jumpa. (Dalam perjalanan (sejam setengah) dari airport ke hostel ternampak KFC, Pizza Hut, Mc'D berderet, tapi tak dapat dijejaki kembali.)

End up: Kami tawakkal dan masuk ke Mc'D, mengalas perut yang seharian kosong. (Dalam flight tidak diberi makan free)

Pulang dengan keadaan kempunan, namun pengalaman hari pertama cukup bermakna.

Day 2: 29 Mac 2011

Alhamdulillah, malam pertama di Sinbad Hostel kami semua tidur dengan lena. (Lagi-lagi setelah diri ini kepenatan dan mengambil ubat selsema yang cukup melenakan). Malamnya sejuk , nyaman. Pagi2 burung2 berkicau memecah kesunyian, dan matahari bersinar terik. (Hostel kami sangat dekat dengan pantai, Marmara Sea.)

Perjalanan diteruskan, seawal jam 11 pagi (lebih kurang). Setelah bersarapan dengan teh Turki (best), roti dan telur with tomato and cucumber. (Setiap hari menu sama.) Destinasi pertama kami adalah ke Eminonu , untuk mengambil Bosporus Tour. Alhamdulillah, kami belayar merentasi Selat Bosporus, melihat2 beberapa tempat bersejarah seperti Rumeli Hisari (Kubu Rumeli/Kubu Sultan MUhammad Al-Fateh) - Kubu yang mana Sultan Muhammad Al-Fateh sendiri terlibat dalam pembinaannya. Beliau membuka serban dam menyertai umat Islam yang lain membina kubu tersebut. Angin laut kian sejuk setelah hari kian petang. 2 jam di laut, mendengar azan dari masjid2 sepanjang merentasi selat dan melihat alam, merenung kejadianNya.

Perasaan yang BEST.

Alhamdulillah, pengembaraan diteruskan. Peta dirujuk, kaki meneruskan langkah. Destinasi ke-2 pada hari ke-2 adalah: Sulaymeni Camii (Masjid Sulaiman) . Alhamdulillah, perjalanan agak mencabar, mendaki jalan berbukit dan bertanya pada orang-orang tempatan dalam bahasa/komunikasi yang cukup terbatas, Allah izin kami sampai juga ke sana. Sempat bersolat (Zohor dan Asar, jamak)

Kami lunch di Yesilli et Lokantasi, murah . Nasi + lauk ayam, with salad: 6 lira seorang. Jus delima : 3.50 lira, jus oren: 2.50 lira segelas- SEGAR.

Perjalanan diteruskan, menuju ke Old Bazaar. Banyak souvenir boleh dapat di sini.

Kemudian, tanpa sedar kami tiba di Beyazit, (menghala balik ke Sultanahmet) , dan kami mengambil keputusan untuk terus berjalan balik ke hostel. Waktu sudah malam. Sempat singgah ke KOSKA, dan merasa Baklava serta Turkish Delight :-) Sedap- recommended.

Seakan tidak percaya, kami berjalan kaki dari Eminonu-Sulaymeni Camii-Old Bazaar-Beyazit-Sultanahmet. PENAT.

Day 3: 30 Mac 2011

Hujan di sebelah malamnya, membuatkan pagi terasa sungguh sejuk dan nyaman. Alhamdulillah, seperti biasa, setelah bersarapan, kami meneruskan kembara. Destinasi pertama: Menaiki Cable Car dekat Eyyup Camii (mosque).

Berjalan kaki menuju ke stesen bas di Beyazit, bertanya pada orang tempatan tentang info bas, dan kami bertawakkal. Eyyup Camii agak jauh, melintasi kubu / wall (tak tahu apa nama) dan tugu / patung Sultan Muhammad al-Fateh dekat Edirnekapi. (Memberi sedikit info untuk perjalanan menjejak Fatih Camii pada esoknya.) Sepanjang perjalanan juga kami sempat melihat kubur-kubur yang mana kami sendiri confused sama ada kubur orang Islam atau bukan Islam. Batu-batu nisan besar dan tinggi, ada juga yang seperti ada binaan di atasnya. Mungkin kubur kristian, mungkin. (Tapi kubur2 orang Islam, memang diletak batu nisan yang besar dan tinggi kat sana).

Alhamdulillah, walaupun singkat (cable car: one way, 1.75 lira), tapi dapat pengalaman merentasi kubur2 di atas bukit, serta merentasi Golden Horn dari atas. Juga berpengalaman berbual (mengasah minda yang berkarat) dengan seorang muslimah dari Arab.

Kemudian, solat zohor dan asar di Eyyup Camii. Alhamdulillah, suatu perasaan yang tidak tergambar oleh kata-kata. Damai dan cukup tenang. Masjid yang betul-betul digunakan. Sempat melihat muslimat Turki (kebanyakan orang-orang tua) sedang mengadakan halaqah.

Usai solat, kami meneruskan perjalanan, plan ad-hock, menyertai rombongan ke Miniaturk-miniature park, situated at the north-eastern shore of Golden Horn) Sempat grab our lunch meal - Kebab (the best kebab ever since we arrived) dekat kawasan luar Masjid Eyyup. Murah, hanya 2 lira. Allah izin, kami tidak sempat mengikuti free shuttle bus ke Miniaturk ( . Plan diubah, kami berjalan ke taman, menikmati lunch berhadapan dengan Teluk Golden Horn. Damai .

Perjalanan diteruskan, sehinggalah kami bertemu dengan pakcik pemandu bot kecil. Kami bertanya cara untuk ke Miniaturk. Katanya dia boleh bawa, dengan bot. 12 lira untuk satu group. Dengan penuh tawakkal, kami merentasi Golden Horn dengan sebuah bot kecil- pengalaman yang cukup bermakna, tidak terbeli di mana-mana.

Setibanya di MiniAtturk, ada 3 remaja lelaki sedang menunggu. Ramah. Kami diekori oleh mereka dari awal sehingga akhir perjalanan di situ. Cukup tidak menyenangkan.

Allah uji lagi.

Mini Atturk sudah ditutup, sebaik sahaja kami tiba di sana. Kecewa, namun pasti ada hikmah :-)
Berusaha mendapatkan bas untuk ke Taksim, bagi meng-qadha' harapan pada hari pertama- Mencari KFC . Namun, plan diubah, bas untuk ke Taksim sangat jarang, jadi kami memutuskan untuk meneruskan perjalanan ke Eminonu, bagi melarikan diri dari 3 remaja nakal (yang akhirnya minta duit dari kami)- scary. Alhamdulillah, Allah masih melindungi kami, terlepas dari bahaya budak-budak tadi.

Bas berhenti di Eminonu, dan kami turun di situ. Sempat melihat sunset dan suasana pakcik2 pemancing ikan. Azan maghrib berkumandang, malam berlabuh dan kami meneruskan perjalanan pulang, Tram dari Eminonu-Sultanahmet. (oh ya, kat sana semua tambang one way adalah 1.75 lira, tak kira tram atau bas, tanpa mengira jarak. Menarik).

Day 4: 31 Mac 2011

Pagi ini dimulakan dengan perbincangan tentang sejarah Islam di bumi Turki. Mengenali Abu Ayyub al-ansari dan juga Sultan Muhammad Al-Fateh. ALhamdulillah.

Alhamdulillah, perasaan yang tidak sabar untuk menjejaki Hagia Sophia (Ayasofia) dan Masjid Biru. Setiap hari hanya sempat melihat dari luar, kerana mengutamakan tempat-tempat yang jauh. (Ayasofia dan masjid biru bertentangan, dan sangat dekat dengan hostel kami). Destinasi pertama: Hagia Sophia, setelah bergambar di hadapan Masjid Biru. (Belum sempat masuk.) Alhamdulillah, sangat kagum dengan kecantikan Ayasofia ( yang dulunya gereja, namun setelah Muhammad Al-Fateh membuka Konstantinopel, ianya dijadikan masjid, namun kini hanya tinggal sebagai muzium..) Penuh sejarah.. (Harga tiket: 20 lira, tanpa tourist guide)

Perjalanan diteruskan, hajat untuk bersolat di Masjid Biru di tangguhkan dahulu. Bergerak ke Fatih Camii (Masjid Fatih.) Berjalan kaki ke Beyazit dari Sultanahmet, mengambil bas ke Edirnekapi. (Berbekalkan pengalaman menaiki bas pada hari sebelumnya, dan ternampak Fatih Statue di Edirnekapi.) Sekali lagi, kami bertawakkal. Namun hati tergerak untuk bertanya kepada seorang wanita Turki (yang tidak boleh berbahasa Inggeris). Hanya mampu bertnya, "Fatih Camii"? Dan dia menerangkan dalam bahasa Turki. fuhh. amat payah. Hanya dapat memahami sedikit sahaja, dari body language yang digunakan. Kami kemudian bertanya pada bus driver, sekali lagi seperti ayam dengan itik, kami buat-buat faham. Bus driver sanggup berhenti di tengah-tengah jalan, dan katanya sudah dekat dgn Fatih Camii. Alhamdulillah. Kami turun, dan berjalan dalam lebih kurang 2 meter, sebelum sampai ke MAsjid Fatih. Jauh. Sempat bertanya kepada beberapa orang tempatan...

Penat tapi sabar itu hasilnya INDAH.

Alhamdulillah, perjalanan jauh yang cukup berbaloi. Setibanya di Fatih Camii, agak terkejut melihat anjing2 dan kucing2 (wireless) sangat banyak di perkarangan masjid. Sempat menunaikan solat jamak Zohor dan Asar. Sayang, masjid under construction, luar dan dalam. Namun pengalaman indah dan culup bermakna, kami sempat ziarah kubur Sultan Muhammad al-Fateh, pengalaman berharga, ada ruang untuk membaca yaasin di sana. Sangat tenang dan damai, cukup sederhana. Maqamnya ditutupi kain hitam, dihiasi serban putih di kepala kubur. Banyak ruang kosong dalam bilik yang menempatkan kubur beliau, keadaan yang berbeza dari kubur Abu Ayyub- di sana sangat ramai, ruang terhad, kubur lebih terhias indah dan lebih tinggi. (kenapa ya? terfikir.)

Alhamdulillah, air mata mengalir tanpa sedar, perasaan yang sedikit lain berbanding pengalaman sebelumnya., Namun kedua-duanya pengalaman yang sangat berharga.

~Fatih Mehmet Turbesi (Kubur Sultan Muhammad al-Fateh)~

Dalam hati , sempat berdoa, semoga Allah mengizinkan diri ini untuk menjadi ibu kepada generasi seperti Muhammad al-Fateh, suatu hari nanti, inshaAllah!

Pengalaman makan di perkarangan masjid Fatih. Nasi dan ayam golek. NAsi kosong (nasi Turki, rasa macam pulut/tekstur macam nasi dagang) : 2 lira. Ayam golek: 4.90 lira, seekor. Alhamdulillah, kali ke-2 jumpa nasi di Istanbul ;-)

Perjalanan diteruskan, kami pulang menaiki bas ke Eminonu. (plan untuk ke kedai sepanjang jalan ke Sulaymeni Mosque, untuk membeli sedikit souvenir) . ALhamdulillah, sedikit buntu mencari bus stop, namun ALlah tolong. 3 orang pelajar sekolah, perempuan, datang menegur dan sudi membantu. Kami hanya mengikuti mereka ke bus stop, setibanya di sana, terus menaiki bus, tanpa sempat menyalami kesemuanya. Cantik, ramah. ALhamdulillah. Moga Allah berkati mereka.

Setelah berjaya tawar menawar , right before kedai tutup, kami keluar dan meneruskan perjalanan pulang. Berjalan kaki menuju ke Sultanahmet...

Sempat meluangkan masa, bertemankan sahabat, duduk dan melihat view masjid biru pada malam hari. Cukup indah. Perasaan kian mendung, memandangkan bumi bersejarah Istanbul akan ditinggalkan pada esoknya...

Day 5: 1 April 2011

Alhamdulillah. Setelah selesai berkemas dan sarapan, serta check out (Nasib baik beg dapat ditinggalkan di lobby sementara menunggu untuk bergerak ke airport), kami keluar menuju ke Masjid Biru/Blue Mosque/Sultanahmet Camii. Terserempak dengan sekumpulan orang Malaysia; rombongan pengetua2 SBP. Bergambar kenangan bersama mereka, dan juga wanita-wanitaTurki (dengan request dari mereka) di perkarangan masjid biru. Alhamdulillah, usai menunaikan solat sunat , kami sempat mendengar kuliah Jumaat di masjid tersebut, sebelum khutbah Jumaat dimulakan setelah azan zuhur. Namun, memandangkan waktu yang tidak mengizinkan, kami hanya sempat solat sendiri, waktu Imam masih lagi berkhutbah..

Bergerak ke Sabiha Gokcen International Airport pada pukul 2.30 ptg, by shuttle bus dari hostel (bus milik manager hostel) dengan harga 20 lira seorang. Alhamdulillah, selesai menguruskan diri di airport , check in , dan kami terbang pulang ke UK. (London Gatwick Airport.)

Maka tamatlah pengembaraan kami yang culup bermakna, dan ada manfaatnya inshaAllah.

:-)

~Masjid Biru, senja 28 Mac 2011~

~Kubur-kubur di sekitar Fatih Camii~

~Perkarangan luar Masjid Biru, bertentangan Hagia Sophia~

******
Some of new words learnt:

matawang Turki: TL / Turkish Lira
bayan: females (tertulis di toilet)
bay: males
cikis: exit
giris: entrance
gulay-gulay: bye bye
cay: teh
camii: masjid (bahasa arab: jamii')
tuvalet: toilet
turbesi: kubur/makam

*******

Nota tambahan:

1) Di masjid, tempat ambil wudhu' (wanita) yang sekali dgn toilet: berbayar. biasanya 1 lira. (Di masjid Fatih, 50 kurus (cent).

2) Orang-orang Turki kenal kami as Malaysians. (Atau kadang2 kami disalah sangka sebagai orang Indonesia/Singapore/Japanese/Uzbekistan/Filipina/Iran/China..) Macam2.. ~_~

3) Kat Turki kebab merata-rata. Dari harga semurah 2 lira. Tapi jarang jumpa kebab yang ada banyak sos yang best. Ada nasi, yang tekstur macam nasi dagang/pulut. Cepat kenyang.

4) Sediakan duit 1.75 lira untuk beli jeton/token untuk naik tram atau untuk beli tiket bas. Ke mana-mana sahaja (one way), harga sama. :-)

5) Orang Turki (especially wanita) sangat cantik. Kena pandai-pandai jaga mata, terutama kaum Adam ;-) [Natural beauty, sungguh.]

6) Turki ada banyak masjid. Di Istanbul saja, 192 masjid. Jadi tak perlu risau tempat solat. :)

7) Bunga kebangsaan Turki adalah: Tulip

8) Alhamdulillah: menyedari sesuatu pada hari terakhir pengembaraan. Terima kasih Allah- hanya kalimah hamdalah dan sujud syukur mampu diri ini 'balas'.

p/s: Alhamdulillah, Allah izin berjaulah bersama kawan-kawan buat pertama kali keluar dari UK, di saat orang lain sudah pun berkali-kali terbang setiap kali cuti panjang. InshaAllah, moga setiap duit yang dibelanjakan adalah pada jalan yang diredhaiNya, ameen.. (tak mengapa kalau diri ini tidak banyak berjalan bercuti seperti orang lain, cukuplah hanya Dia yang tahu, apa yang lebih baik dan dinilai di sisiNya) :-)

Setakat ini sahaja buat masa ini, Wassalamwrb. :-)

LiTtle_siS said...

assalamualaikum..

salam ziarah.. wah seronoknye dapat ziarah di sana.. sebenarnye baru je lepas habis bace buku Sultan Muhammad Al-Fateh.. so faham lah gak tempat tempat n kisah kisah serbe sedikit macam rumeli hisari, abu ayyub al ansari..

dalam buku tu dia cakap, makam abu ayub al ansari keramat, sebab tuh zaman sebelum kota konstatinopel masih dibawah pemerintahan maharaja Konstatinopel, makam beliau dipuja oleh org2 kafir.. mungkin sebab tuh lebih ramai pengunjung di makam tu.. wallahua'lam

rasa jeles .. nak g gak.. mesti serunuk dapat ziarah tempat tempat sejarah islam.. huhu.. xpelah.. x de kesempatan..next time kongsilah lagi kalau pegi tempat tempat lain :)

p/s: semoga bakal menjadi ibu kepada pewaris generasi seperti Muhammad Al-Fateh .. amin :)

ira^^ said...

:)) like!:D thnx dear~ cite kita,,hee..apep0m.. our first trip to obersea BEST n meaningful!
nnt tmbh pics ye..^^

zz said...

wat a reflection....i am incredibly impressed! u've learnt a lot from the experience, worth all the challenges. nnt later2 z dtg umah ek. x saba nk dgr cite korang.

yeni said...

salam, datang lagi ke turkey ,saya tinggal di isni for good