Thursday, September 2, 2010

Nota Cinta (vi) ~Ini Jalanku~


***********************
Hari ini Sufee lebih yakin dengan dirinya. Assignmentnya sudah sedia untuk di submit. Beberapa urusan persatuan sudah diselesaikan. Ibunya di kampung juga sudah ditelefon, menanyakan khabar. Dan hari ini dirasakan cukup tenang baginya, setenang langit yang cerah di pagi hari, bertemankan burung-burung yang berterbangan dengan bebasnya. Ya, salah satu sebab dia menyayangi bilik kecilnya itu adalah kerana pemandangan dari tingkapnya yang cukup menyenangkan mata yang memandang. "Ahh, sedih pulak nak tinggalkan bilik ini nanti.." Dia sedikit mengeluh.

Dan suatu hal lagi yang membuatkan dia sedikit senang, dia sudah bersedia untuk membalas emel daripada paklongnya. Dalam kesibukan menyiapkan coursework nya, Sufee berperang dengan perasaan sendiri. Memikirkan tindakan terbaik yang patut diambil.

Bismillah.Email sent.

Alhamdulillah. Perasaannya kini sedikit lega. Dalam hati, dia tidak pernah lupa berdoa, agar apa yang diputuskan itu adalah terbaik buat dirinya. Dan kali ini, dia tidak mahu membebankan ibunya dalam hal ini, sedaya upaya dia cuba menyelesaikan sendiri, dengan nasru dari-Nya..

Dan malam itu, seperti biasa dia log-in laman sosial facebooknya. Jarinya seolah-olah terlebih rajin untuk menaip notes, meluahkan perasaan yang tersimpan di hati. Tambah-tambah lagi, tugasnya sudah dihantar ke ES02 pagi tadi. Ah, ES02, yang mana akan diserbu oleh semua pelajar Education apabila tiba hari submission of coursework.

Pantas jarinya menaip...

Bismillah.
Salam..

Alhamdulillah. Segala puji-pujian hanya layak bagiNya, Pencipta alam dan segala isinya..Alhamdulillah, peringkat pertama syukur; yang mana kita kembalikan segala rasa syukur atas segala nikmat kepadaNya..

Hakikat hidup, memang penuh dengan 'demand' atau dalam kata lain, tuntutan.. Salah satunya, tuntutan dalam membuat keputusan..seringkali kita dengar, 'life is all about making decisions..'.. Yang mana kita tahu memilih itu memerlukan penilaian, pemikiran, survey, research, pemerhatian, pertimbangan dan yang sewaktu dengannya.. Bukan mudah.. Kalau hanya mengharapkan 'kemampuan' akal sendiri, masakan kita mampu membuat pilihan yang terbaik. Pengalaman, ilmu dan buah fikiran orang lain saya kira sumber yang tidak disangkal boleh membantu..Rasullullah juga pernah berpesan supaya meminta petunjuk/guidance drp org yang berakal..selain meminta suluhan hidayah dariNya..

Itu hanyalah proses awal dalam membuat keputusan..Di tengah2nya, jangan difikir urusannya telah selesai. seringkali manusia merasakan hati sudah cukup senang setelah men'decide' sesuatu perkara.. Jadi ingatlah, tiada salah untuk terus meminta petunjuk spjang jalan dariNya, agar kita betul2 berada dalam horizon keputusan yang benar..Allah knows best..Lemahnya diri sebagai seorang insan, tidak mampu untuk terus tetap dan yakin.. ya, yakin di mulut, dan yakin di hati yang berserta ruh penuh penyerahan dan redha padaNya...

Buat jiwa yang keluh kesah, atau tidak tenang dengan keputusan yg diambil...Moga beroleh ketenangan yang hanya datang dariNya.. Berdoa dan terus berdoa, moga petunjuk itu tidak putus2...

Dan dengan rendah hatinya...Bismillah...aku 'memilih' 'jalan' ini....
Moga yang ingin disampaikan 'tersampai' jua...

p/s: sekadar coretan...nak update blog, keadaan tidak mengizinkan.. (internet connection yg slow, n mungkin kelembapan komputer ni sndiri..)

Wallahu a'lam...

-Insan yang lemah dan tidak berdaya, namun tetap sujud syukur atas segalanya, kerana ianya datang dariMu...-

FB log-out.
**********************************
nasru: pertolongan

No comments: