Thursday, December 31, 2009

I love Nature

Lihat bulan dan bintang
Menerangi dunia
Betapa agung kerajaan-Nya
Lihat pula lah hutan
Sang suria di atasnya
Semua akur pada Yang Esa
Umpama kan sang unggas
Di rimba belantara
Begitulah bandingannya kita
Sungguh kerdilnya insan
Yang diciptakan Tuhan
Ternyatalah Agung Ar -Rahman
Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony..
Rembulan cahayanya menawan
Menerangi kegelapan malam
Bebintang sinar berkelipan
Menghiasi cahaya rembulan
Bulan dan bintang menjadi saksi
Kebesaran Ilahi..
Subhanallah..Maasha Allah..Maha Suci Tuhan yang menciptakan..Alam biasanya dikaitkan dengan ketenangan..Personally, I love nature. I enjoy the sightseeings of nature..I love green..kenapa kita rasa tenang bila menikmati keindahan 'alam ya? Adakah sebab warnanya, hijau lagi menenangkan? Atau sebab bau alam (pokok2 hijau) itu? Atau sebab2 lain?
"Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada suatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia Maha Penyantun lagi Maha Pengampun." (Al-Israa', 17:44)
Subhanallah..seluruh isi langit dan bumi, dan penghuni antara keduanya bertasbih memuji Allah! Burung yang sedang melebarkan sayapnya di udara, ikan2 yang berenang2 di dalam air, semut2 yang sibuk ke sana ke mari..Even katak yang memanggil-manggil hujan..Hatta batu dan pasir yang hanya diciptakan sebagai benda konkrit dan statik..Tidak mampu berbuat apa2, semuanya bertasbih kepadaNya..Lalu di mana nilai diri ku di sisi Nya? Astaghfirullah..
Inilah jawapannya.. Betapa selama ini diri ini telah menyalahtafsirkan 'alam..Menerima ayatNya tanpa berfikir secara mendalam..Ya, ramai yang tahu bahwa semua isi alam ini bertasbih kepada Allah..Ya, ianya ibarat suatu fakta..Tanpa sedar, itulah sebenarnya sumber ketenangan buat insan2 yang menikmati alam, dan merasakan tempias ketenangan..
Begitulah dalam hidup..Jika kita ingin hati ini tenang, cubalah untuk berada dalam suasana yang baik..suasana di mana hati sentiasa mengingat Allah..Jika pandang alam (yang semuanya tengah bertasbih, memuji-muji Allah), maknanya kita sedang 'menyertai' tasbih itu..Lebih2 lagi jika dgn melihat alam itu, hati mula mengkagumi kehebatan dan keagunganNya dalam menciptakan segalanya..dan terzahir dengan kalimah2 agung, Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu akbar! Betul lah, alam itu juga sumber zikrullah..
"Robbana ma kholaqta haaza baathila..Subhaanaka faqina azaabannar.."
(Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau ciptakan semua ini dengan sia-sia. Mahasuci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.) [Ali-Imran: 191]
Bacalah ayat ini tika hati terketuk menyedari kebesaranNya saat alam direnung dengan penuh rasa kerdil..Ustazah Siti Esah (SMKA Wataniah) pernah cakap, jika tersedar di malam hari,sebelum meakukan amaln2 sunat yg lain, jenguklah ke luar, lihat langit atau alam, dan bacalah doa tersebut..
Petikan lagu2:
--Yang Maha Penyayang, Hijjaz
--Open Your Eyes, Maher Zain
--Bulan Bintang, Saujana

No comments: