Sunday, September 5, 2010

Di Sebalik Nota Cinta

Bismillah.
Salam 'alayk para pengunjung blog yang dikasihi kerana-Nya.

Alhamdulillah, akhirnya berakhir sudah nukilan Nota Cinta buat masa ni. Penulisan pertama yang banyak cacat cela. Antara feedback membina yg saya dapat: Boleh pelbagaikan kosa kata, kurangkan guna bahasa/ejaan sms, buat perenggan elok2 /pendek/kemas, supaya senang orang nak baca, to keep what I have done up, dan supaya meneruskan penulisan yang orang dapat pelajari sesuatu. Alhamdulillah, terima kasih atas komen2 tersebut. Sangat2 dihargai dan membantu. Ada juga yang komen, Sufee tu, saya ke? Oh tidak, Sufee itu adalah Sufee Soleha, suatu watak rekaan semata-mata :-)

Niat menulis, asalnya kerana terbit minat dan perasaan ingin mencuba setelah membaca karya seorang rakan satu course saya, Aida Ismail @ lebih dikenali sebagai CikDa di dunia blog. DESTINASI CINTA yang ditulisnya sangat menarik dari segi olahan, bahasa, story line dan boleh saya kata memang ada gaya penulisan novel. Kalau bukukan dan komersialkan, sure laku. :-) Boleh baca di blog Cikda . Currently she's working on her second 'novel', Antara Dua, selepas Destinasi Cinta yang meletup tu..huhu..

Sudah menjadi lumrah, latar belakang seorang penulis akan mempengaruhi gaya penulisan dan apa yang ditulisnya, kan? (Ini yang sy belajar dlm salah satu subjek; Literary Analysis/Poetry). Patutlah sebelum belajar apa2 poem atau short story, ada baiknya kita mengenali penulisnya dulu..Untuk dpt analysis yg lebih tepat.. (Though dalam literary analysis, there's neither right nor wrong). Dan dalam Nota Cinta ini sendiri, sedikit sebanyak dipengaruhi oleh kehidupan penulis.. ( Kehidupan: pengalaman sendiri, pengalaman orang sekeliling..)

Pemilihan setting , memang diakui dipengaruhi oleh latar belakang penulis yang tahu serba sikit tentang kehidupan di England. Dan kenapa Moscow dipilih? Sebab dapat idea daripada pembacaan Novel Bumi Cinta oleh Habiburrahman el-Shirazy. Terima kasih buat yang recommend kan novel tersebut.

Sekali lagi, terima kasih buat semua. Terima kasih buat yg setia membaca. Terima kasih buat yg komen.. :-)

Pada kesempatan ini juga, saya nak ucapkan SALAM EIDULFITR buat semua. Mohon maaf atas segalanya, buat yg mengenali diri ini. Moga Allah terima amal kita semua. ameen..

Setakat itu sahaja buat masa ini. Moga bermanfaat serba sedikit.
Wslmwbt...

p/s: Tinggal lagi lebih kurang 2 MINGGU untuk terbang balik ke UK dan kembali kepada kehidupan seorang pelajar ~ Allahumma yassir. ( Belum prepare apa2 lagi pun. Doakan..)

6 comments:

SaljuSakura said...

salam..^^
alhamdulillah,berakhir sudah
cerpen bersiri yg menarik ni..^^
byk pengajaran...
kpd pn.sufee n en.naufal..moga antum berbahagia..(nk wish jgk biarpun watak khayalan..^^)
to writer,tanoshimini to your next essay..

erma said...

salam

ema...B.E.S.T ! =)

Tahniah, teruskan menulis ye..

p/s : cam ema je soleha tu ^^

ira^^ said...

erma..
ira p0m rase bnda yg sme..
cam ema..
stat bce p0m dh taw..^^

nway..
dear ema cyg..
mantap!!
bgus cra bg ilmu kt reader tru ur writing..
truskn usaha berWriting ye..
xsaba nk bce episode strusnya CINTA sufee n naufal yg indah brlandaskn fikrah n redha Allah^^

falah: ira p0m doakn kdua2 (ncik naufal n sufee) nya brbahagia..moga berkekalan dunia akhirat khayalan realiti..
amiin.^^
tp tgu miss Ema coretkn alkisahnye la..jeng2 ;p

Kembara Syahadah ~NFES~ said...

Salam SaljuSakura, Erma, Ira..

Terima kasih sudi baca..Moga ada manfaat inshaAllah..

Aneesah said...

Ema, Aneesah baru je start & habis baca cerpen bersiri ni. :D Bangga kejap dapat habiskan baca in one night. (So far baca buku apape memang takkan habis, busy yang teramat! =_=)

Sangat best, love the storyline and writing and macam Ira mentioned: banyak knowledge yg disampaikan gently but clearly. Tahniah & please do write more, fanbase dah ade dah ni. ;D

Also very inspiring for other budding writers out there. Mungkin satu hari nanti ade peluang, kita try jugak. But it will probably be in English because my brain likes to think in this language... :P All the best, Ema!

Kembara Syahadah ~NFES~ said...

Aneesah.. ^^

Thanks a lot , this is really inspiring! :-)

InshaAllah I'll try my best to write more... But it seems unlikely to happen now..hehehe...But, I'll try inshaAllah..

<3