Friday, September 3, 2010

Nota Cinta (xi) ~Hikmah~

******************
Setelah berbincang dengan suaminya, akhirnya keputusan diambil. Tarikh pulang Sufee ke England terpaksa diawalkan, walaupun hatinya begitu berat untuk meninggalkan suami tercinta. Dia amat kecewa dengan diri sendiri dan malu dengan suaminya kerana terpaksa menduduki peperiksaan ulangan. Permohonannya untuk meminda tarikh peperiksaan itu ditolak. Bertambah kekecewaannya. Namun jauh di sudut hati, dia pasrah dan berserah.

"Pergilah. Ini untuk kebaikan Sufee juga. Jangan risaukan Abang. Sufee jaga diri. Kalau tak boleh tidur, Sufee panggil awan terbang. Minta dia bawakan Abang ke sana. hehe. "

Sempat lagi Naufal berjenaka. Mahu menyembunyikan kesedihan di hati. Namun, tidak di mata seorang isteri. Kesedihannya tidak mampu disembunyikan lagi. Hati mana tidak sedih, terpaksa berjauhan beribu batu dengan insan yang baru seminggu bergelar isteri.

Dan kini, Sufee hilang dari pandangannya. Tenggelam dalam gumpalan awan yang memutih di langit.

*******************

Sufee hanya ada tiga hari untuk revision subjek Education itu. Dia bersyukur kerana kawan-kawannya mengamanahkan dia untuk memegang kunci rumah, sekaligus memudahkan urusannya. Sungguh, Dia Maha Mengetahui.

Musim luruh kian tiba, dan kesejukan mulai terasa. Dia bersyukur pemanas udara dalam biliknya itu berfungsi dengan baik.

"Abang..."

Ingatannya tiba-tiba beralih kepada suami tercinta. Namun, sedaya upaya, dia menumpukan perhatian kepada info yang tersedia dalam bentuk isi-isi penting. Namun kesunyian berada keseoarangan di rumah enam bilik itu membuatkan Sufee tidak sedar bila saatnya matanya terpejam lena.

Allahu Akbar, Allahu Akbar.

"Ya Allah! Sudah masuk Subuh!"

Sufee tersedar dari tidurnya yang nyenyak, mungkin keletihan. Dibiarkan komputer ribanya berada dalam keadaan 'stand by' setelah azan habis dikumandangkan. Usai Subuh, dia mencapai al-Quran birunya, salah satu barang hantaran oleh suaminya. Selesai beberapa muka, dia berhajat untuk meneruskan ulangkajinya.
Dan tiba-tiba...

"Ting Tong.."

Loceng rumahnya berbunyi. Sufee kehairanan. Siapakah yang datang seawal itu? Cleaner kah? Tak mungkin, itu terlalu awal. Oh, mungkin Sarah, atau Mira, atau Laila yang menghabiskan cuti musim panas mereka di sana. Ya, dia yakin dan melangkah menuju ke pintu untuk menyambutnya. Pintu dibuka.

Sufee terpaku, seakan tidak percaya dengan susuk tubuh yang sedang berdiri di hadapannya.

"Tak nak jemput Abang masuk?"

Naufal berlagak selamba. Dan Sufee masih belum berganjak. Cuba berlagak tenang, Sufee membalas.

"Assalamualaikum.."

"Oh! Maaf. Abang terlalu excited! hehe..."

"Belum jawab tu..."

"Dah, dalam hati. Sufee tak dengar? WAALAIKUMUSSALAM tuan puteri.."

Dan kedua-duanya melangkah masuk dengan berpimpin tangan, penuh bahagia...Menggamit memori hari pertama kedua-duannya disatukan dengan akad nikah..

*************

"Abang, nasib baik Sufee takde sakit jantung."

"Sebab Abang tahu Sufee takde sakit jantung la Abang berani buat macam ni..hehe.Hmm, Sufee , Abang rasa ni balasan Allah sebab Abang mengkhianati janji sendiri kot..Tak pasal-pasal Sufee kena megulang satu paper.."

"Erk. Janji apa?"

"Masih ingat ayat ni? 'Saya akan sambung niat saya selepas dua-dua tamat pengajian..'?

Sufee tergelak kecil.

"Abang, ini bukan soal mengkhianati janji...Inilah yang dikatakan taqdir. Sesuatu yang di luar kuasa kita.."

"Pandai isteri Abang..Hmm, by the way, apa yang Abang boleh bantu Sufee sekarang?"

"Abang dah teman Sufee study ni pun, dah lebih dari cukup.." Sufee tersenyum

Jawapan yang cukup menyenangkan hati suaminya. "Sufee, Abang ada baca nota Sufee tadi. Dengarkan, Abang nak bentang."

"Elektron dihasilkan apabila berlaku hentaman cahaya bergelombang tinggi ke atas kepingan logam, dan ikatan-ikatan antara logam itu dipotong dengan tenaga yg dihasilkan oleh cahaya, membolehkan zarah-zarah untuk terbang keluar secara bebas......bla, bla, bla.."

Sufee terlopong mendengar. Sungguh, langsung tidak dia fahami konsep apa yang baru sahaja dibentangkan oleh seorang pelajar Engineering itu.

Naufal terasa dia menang untuk kali ini. Isterinya mati kata.

"Abang, terbukti seorang guru bahasa boleh je hidup dengan seorang engineer kan?Sape cakap tak boleh.."

Kali ini, Naufal yang terdiam. Kagum. "Sufee Soleha, benarlah, kau seorang yang memandang segalanya dengan hikmah!"

**************

Abang, kat mana dan bila kita akan berbulan madu? Tinggal lagi dua minggu lebih, abang akan balik ke bumi Moscow. Sufee pula, akan mula sibuk dengan kuliah di sini..

Bulan Disember nanti! Abang bawa Sufee ke sana!

Ke mana?

Kita main salji kat tempat Abang! ;-)

**************

~TAMAT~
~Namun, kisah CINTA mereka baru bermula...~

2 comments:

ira^^ said...

terbukti seorang guru bahasa boleh je hidup dengan seorang engineer kan?Sape cakap tak boleh.."

*besh ayat ni.haha..

Kembara Syahadah ~NFES~ said...

Ira: anything is possible kan..hehehe.. ^^